Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !
24. august 2009

Trykktesting av rør for gulvvarme. Tester med trykkluft før de fylles med vann.
Montering av ventilator på kjøkken

IMG_4458.JPG IMG_4461.JPG IMG_4462.JPG

• Like
Reaksjoner: LailaM
7. og 8. og 9. september 2009

Leier minigraver og isolerer ferdig rundt huset.
Fyller opp med pukk etterpå.
Gjør klart til terrasse rundt huset.

IMG_4490.JPG IMG_4491.JPG IMG_4492.JPG IMG_4493.JPG IMG_4495.JPG IMG_4496.JPG IMG_4497.JPG IMG_4499.JPG IMG_4500.JPG IMG_4501.JPG IMG_4504.JPG IMG_4505.JPG IMG_4521.JPG

• Like
Reaksjoner: LailaM
9. oktober 2010

Første feil i det elektriske anlegget.

Varmgang i spot i taket i 2. etg.
Godt vi oppdaget det før det tok helt fyr :)

Elektrikeren fikset dette raskt og greit.

IMG_8600.JPG IMG_8601.JPG IMG_8608.JPG IMG_8610.JPG

Thermia Diplomat G2 bergvarmepumpe monteres.

Fornøyd med vaøget du gjorde for 15 år siden?
Mye feil og trøbbel, eller har dette ruslet av gårde på en grei måte?
Nå som du skal bygge nytt hus - hvilken produsent og type bergvarmepumpe vil du velge nå?

OG - takk for at du deler bilder og hele byggehistorien! :giggle:

Jeg ser det er montert et ventilasjonsaggregat som ligner på systemair sitt, stemmer det?
Har du fremdeles aggregatet fra 2009, eller har du skiftet ut?
Fornøyd med kvaliteten på aggregatet?

Sommerens prosjekt ble å få ferdig terrasse rundt huset.

Hvilken dimensjon er det på de trykkimpregnerte plankene som er lagt som terrasse dekke?
Det er fryktelig grovt ut.
Ble veldig fint med terrasse rundt huses da!!

Har du behandlet terrassen med noe? eller ligger den fremdeles ubehandlet?

Har lest denne tråden på Byggebolig.no og håpet at bilder mirakuløst ville dukke opp.
Så dukker det opp her. Lykke!!!
Ser veldig bra ut. Jeg har masse spørsmål, men det skal jeg forsøke samle i ett innlegg.
Håper du har tid til å svare @kirderF!

Thermia Diplomat G2 Varmepumpe
Fornøyd med vaøget du gjorde for 15 år siden?
Mye feil og trøbbel, eller har dette ruslet av gårde på en grei måte?
Nå som du skal bygge nytt hus - hvilken produsent og type bergvarmepumpe vil du velge nå?
Hei!
Ja, vi har vært veldig fornøy med Thermia bergvarmepumpen.
Den har stort sett ruslet og gått i snart 16 å.
Har byttet noen releer til elektriske effekttrinn og en shunt som styrer varmen mellom gulv og bereder.
Nå er vi i planleggingsfasen til nytt hus og vi ser nå på disse to pumpene:
Tar gjerne innspill på andre produsenter og modeller jeg bør vurdere (y)

Jeg ser det er montert et ventilasjonsaggregat som ligner på systemair sitt, stemmer det?
Har du fremdeles aggregatet fra 2009, eller har du skiftet ut?
Fornøyd med kvaliteten på aggregatet?

Ja, det er godt spottet!
Det er et Villavent VR 700 DCV og det har fungert veldig bra og vi har byttet filtersett hver 6. måned.
Huset ligger i skogen og luften er ganske ren og lite forurenset.
Vi har riktignok byttet begge vifter (fraluft og tilluft) til en kostnad av ca. 8500,- per vifte (17.000,- totalt) , men det må vel forventes etter 16år.
Har også byttet rotormotot (4000,-), men det er også greit etter 16 år.
Annlegget rusler og går. Det er overdimensjonert for huset, men det er deilig med masse frisk luft!!
Mitt inntrykk er at gjennvinningsgraden også er helt topp!
Vi vil med sikkerhet velge et aggregat med samme OVERkapasitet i det nye huset. Digg med stiv kuling rundt nesa når man sover :-)

Hvilken dimensjon er det på de trykkimpregnerte plankene som er lagt som terrasse dekke?
Det er fryktelig grovt ut.
Ble veldig fint med terrasse rundt huses da!!

Har du behandlet terrassen med noe? eller ligger den fremdeles ubehandlet?

Ja, vi la hele terrassedekket i 48x198 trykkimpregnert konstruksjonsvirke.
Nå 16 år senere har vi ikke angret ett eneste sekund!
Det var dyrt i 2009, men det gir en digg solid følelse å trå på terrassen.

Terrassen lå ubehandlet i en sesong for å få ut grønnfargen, så ble den beiset med Jotun Terrassebeis.
Dette har vi gjort hvert 4. år.

Ser veldig bra ut. Jeg har masse spørsmål, men det skal jeg forsøke samle i ett innlegg.
Håper du har tid til å svare @kirderF!

Kjør på! Jeg har tid :)
Jeg hadde også MYE spørsmål tilbake i 2009 når jeg skulle bygge dette huset.
Det var jo også grunnen til at jeg startet ByggeBolig.no - det var en million spørsmål jeg trengte svaret på.

Nå skal jeg jo på nytt i gang med å bygge nytt hus på (nesten) nabotomten, så da tenkte jeg dele den prosessen ganske grundig her på forumet, hvis det er noe ønske om det.

• Like
Reaksjoner: NonStop og Jboi
Det var jo også grunnen til at jeg startet ByggeBolig.no - det var en million spørsmål jeg trengte svaret på.

Nå skal jeg jo på nytt i gang med å bygge nytt hus på (nesten) nabotomten, så da tenkte jeg dele den prosessen ganske grundig her på forumet, hvis det er noe ønske om det.

Er det deg fra ByggeBolig?
Husker du meg - vi bygde jo hus på samme tid mann!
Kult!

• Love
Reaksjoner: kirderF
Er det deg fra ByggeBolig?
Husker du meg - vi bygde jo hus på samme tid mann!

Ja, absolutt den samme!
Hyggelig at DU husker meg - ja det ble to fine hus!

Vi har vært superfornøyd med BoligPartner-huset, men sliter litt med å få kontakt med de nå som vi skal bygge igjen.
De gikk jo konkurs, men skulle jo tro de er interessert i nye kunder? :cool:

Forrige byggeprosess ble jo ganske krevende og tråden min på ByggeBolig bar jo preg av det.
Tar sikte på bedre planlegging og litt mer strømlinjeformet prosess denne gangen. Det er i hvert fall lov å håpe 🙏

• Like
Reaksjoner: NonStop og Jboi
Fantastisk fint hus og flott med så mye bilder!
(y)
Gleder meg til å følge det nye husprosjektet

Har lest igjennom denne tråden helt fra første post nå og vil takke for et inspirerende innlegg.
Jeg gleder meg til å følge ditt neste prosjekt og håper virkelig at du tar deg tid til å dokumentere den prosessen (minst) like grundig.
Her er det mye å lære underveis for oss som elsker DIY i videste form.

Jeg ser ingen grunn til å utelukke de fra vårt nye prosjekt, som vi jobber med i skrivende stund.

Prinsipielt er jeg enig i det du skriver om å ikke utelukke en aktør som har gått konkurs, men jeg har nå forsøkt komme i en meningsfull dialog med Boligpartner i snart 8 måneder, uten hell. Vi har en byggeklar tomt, har penger og ønsker bygge et Boligpartner hus. Men, det virker være nær komplett umulig å opprette en fornuftig kontakt med en forhandler her rundt Oslo. Dette er så useriøst at jeg utelukker dem i videre prosjekt, ikke fordi de har gått konkurs og blitt kjøpt opp, men fordi de opptrer helt utrolig uprofesjonelt. Da snakker jeg om tiden etter at Mestergruppen kjøpte konkursboet. Helt sinnyk oppførsel i et husbyggermarked hvor alle klager over lite å gjøre.