Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

kirderF

Kaptein
27 Des 2024
143
95
Norge
Hei!
For 16 år siden bygget vi et kundetilpasset Boligpartner Kongsheim, med en dash Austergaard.
Du kan forresten lese mer om det på ByggeBolig.no hvor jeg den gang laget en byggeblogg (som dessverre mangler nesten alle bildene jeg tok):
- kirderf: Boligpartner Austergaard / Kongsheim

Byggebloggen er forsøkt gjenskapt her FikseSelv.no med alle bildene. Du finner alt i denne tråden:
- Vi bygget kundetilpasset BoligPartner Kongsheim (Austergaard) i 2008/2009

Nå har vi kjøpt en tomt på 5 mål et steinkast unna dagens hus, og vi er i planleggingsfasen.
Foreløpig tenker vi bygge et ganske så likt type hus, men noe større i alle retninger.
Denne gangen blir det også kjeller under hele huset og et 1-etasjes "påbygg" som flytter inngangspartiet fra midten av huset til den ene kortsiden.
Pga. tomtens utforming inngangspartiet være på kortsiden, og ikke midt på huset slik som på nåværende hus (se tegning her).

Vi tar gjerne innspill på planløsning og ideer om hva som kunne vært annerledes. :love:

Det vi er mindre fornøyd med selv akkurat nå er den lange gangen fra inngangsdøren til kjøkkenet.
Bortkastet død plass og langt å gå med matvarer som skal rett i kjøleskapet.

Huset får er bruksareal slik:
Kjeller - ca. 185 m2 (inkl. garasje mm.)
1. etg - ca. 166 m2
2. etg - ca. 107 m2

Alle innspill mottas med stor takk! :love:

Som takk for innspill, kan jeg love at hele byggeprosessen, inkl. alle valg, leveranser og priser vil bli delt i detalj her på forumet. 💸

Håper på masse gode innspill!

Kjeller:
Skjermbilde 2025-02-16 180655.png

1. etg:
Skjermbilde 2025-02-16 180604.png

2. etg:
Skjermbilde 2025-02-16 180425.png

• Like
Reaksjoner: Ola
Det er jo dere som skal bo der og litt vanskelig å vite hva man ønsker seg, men her er noen ting jeg personlig ville vurdert/gjort annerledes.

- Vurder skyvedører heller enn fløydører ut til veranda for å få mer plass til stoler etc der ute
- Spiseplassen ser ikke helt optimal ut for min del, foretrekker å kunne skille kjøkkenrotet fra spiseplassen ved behov
- Holder det med to stoler foran TVen - det funker jo så lenge man ikke er en hel familie, men antallet soverom tyder på at dere er flere enn to?
- Hva med kontorplasser / arbeidsplasser - skal noen jobbe hjemmefra?
- Andre rom som kjellerstue, treningsrom etc - er dette tenkt i kjelleren?
- Lagring - hvor mye stasj har dere på loftet/kjelleren og hvor skal det nå?

Når man lager planløsning er det ofte en ide å se for seg dagligdags situasjoner og hvordan huset skal løse disse. Feks. som du sier at man har handlet og skal inn, at bikkja/ungene tråkker inn med skitne sko, at man skal stue bort hagemøblene, at man skal ha middagsgjester etc etc - jo flere sånne tester du greier å komme på jo mer får du verifisert at planløsningen funker for ditt bruk.

Et lite innspill fra meg.
Trappen opp i 2. etg. Er det litt liten plass med en gang du kommer opp trappen?
Vanskelig å si uten målsatt tegning. Hvis du kommer opp trappen med en sofa, seng eller et stort møbel er det kanskje vanskelig å finne tilstrekkelig plass til å navigere trygt uten skader på vegg?

Ellers er 2. etg helt i tråd med mine personlige preferanser. Separat voksenavdeling med eget bad og godt med garderobe.

Men, hvor er bodplassen i dette huset?

Umiddelbart reagerer jeg på en ting.
Det går med svært mange kvadratmeter i 1. etgasje til entre/gang.
Samtidig er denne gangen ganske lang, så du risikerer å få mye dødt areal, som oppleves som en lang tarm gjennom huset.
Bare til ettertanke.

Et par ting;
-Sørvest i 2. etg kunne det vært en-suite bad ettersom det allerede er et annet toalettrom. Synes selv dette er veldig fint til f. eks gjesterom(Smakssak)
-For garderobearealet hadde jeg vurdert en lukkbar løsning, skyvedør e.l. Dette er også en smakssak, men foretrekker å kunne trekke for rotet.
-Enig med Oktober i at det går mange kvadratmeter til gangareal, hadde vurdert å redusert arealet her og potensielt kjøre en mer åpen løsning med spisestuen (avhengig av bæreløsning). Eventuelt løses dette elegant med fulldybde garderobe på vegg mot spisestue, og utnytter arealet bedre.

-Sørvest i 2. etg kunne det vært en-suite bad ettersom det allerede er et annet toalettrom. Synes selv dette er veldig fint til f. eks gjesterom(Smakssak)

Hei @HSto!
Supre forslag og jeg deler mange av dine tanker og forslag :)
Men, det forslaget jeg siterer ovenfor - hvilket soverom er det du tenker på (sørvest i 2. etg)?

Tanken er ett master bedroom med eget bad + 3 soverom som deler ett felels bad.
Ser du plass/rom til et ekstra bra, så er det noen her i hus som ville gledet seg STORT. 🩷

Hei @HSto!
Supre forslag og jeg deler mange av dine tanker og forslag :)
Men, det forslaget jeg siterer ovenfor - hvilket soverom er det du tenker på (sørvest i 2. etg)?

Tanken er ett master bedroom med eget bad + 3 soverom som deler ett felels bad.
Ser du plass/rom til et ekstra bra, så er det noen her i hus som ville gledet seg STORT. 🩷
Ser jeg skrev feil, mente 1. etasje. Ser dog at det nærmeste badet også kanskje er mest naturlig brukt i forbindelse med gang. Ikke alltid man gjør riktig vurdering ved første øyenkast :-)