Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

BirgerH

Sersjant
5 Sep 2025
10
3
Vi holder på å planlegge og tegne nytt kjøkken og klarer ikke bli enige om vinskap på kjøkkenet er hot or not.
Hva tenker du?

Vi er begge lidenskapelig opptatt av vin og vi har et par hundre flasker som vi må ta med oss fra dagens hus og til det nye huset.
I dagens hus har vi en liten "vinkjeller" eller "vinrom" som kjøles ned av et kjøleaggregat.

I det nye huset er det ikke plass til et slikt rom, så hvis vi skal opprettholde vin-hobbyen, så må det bli et stort vinskap på kjøkkenet.
Er det harry med vinskap, eller tenker dere det er fint?

Vi ser for oss noe som dette, altså innbygnings skap.

PS: Jeg er for og kona er i mot. Så aller helst ønsker jeg argumenter FOR vinskap på kjøkkenet :)

vinskap___.jpg vinskap__.jpg vinskap_.jpg

Min subjektive mening er at det ikke er pent. Det er jo en grunn til at vi "pakker inn" kjøleskap/oppvaskmaskin osv. Nå skal det sies at jeg overhodet ikke er interessert i vin så nytteeffekten klarer jeg ikke sette pris på.

Om samboer var veldig interessert i et slik så ville jeg nok lobbet godt for å sette dette skapet i et annet rom og ikke bruke opp dyrebar kjøkkenplass på dette.

Nå skrev jeg ting du ikke ville høre, men hvorfor mener du at dette er en god ide på kjøkkenet? Hvorfor kan det ikke stå i et kott eller i kjelleren?

PS! Jeg sier ikke at det er harry bare ikke videre estetisk.

• Like
Reaksjoner: BirgerH
Nå skrev jeg ting du ikke ville høre, men hvorfor mener du at dette er en god ide på kjøkkenet?
Det er vel her kjernen ligger.
Jeg synes det er et pent møbel, altså komboen pene vinflasker på display og et pent vinskap.
Fruen; not som much.

Hvorfor kan det ikke stå i et kott eller i kjelleren?
Det kan det. Uten tvil. Men da stuer man bort et vinskap til 40-50k og tilhørende 180-190 vakre vinflasker.
halve moroa er jo å kikke på flaskene som ligger til lagring.

• Like
Reaksjoner: Hjelp
Etter erfaring fra eget samliv tror jeg det blir vanskelig å overbevise fruen dersom hennes standpunkt er at det ikke er pent. Hun vil nok da se på det som "ødeleggende" element i det ellers så vakre kjøkkenet deres. Hadde utfordringen f. eks vært pris så kunne man overvunnet det ved å spytte i litt mer enn henne f. eks for å hjelpe på overbevisningen.

Eneste løsningen jeg kan se da er et kompromiss: Hun får noe du egentlig ikke ønsker og du får dette. Om kjøkkenet er stort så kunne en løsning være å "gjemme" det litt bort på enden av kjøkkenet slik at det ikke bryter opp frontene, men at det kommer "i tillegg" på slutten. Nå er jeg som nevnt lite bevandret i vinverden, men når du sier at du liker å kikke på flaskene, går du da bort og åpner døra eller skal du sitte i godstolen og titte bort på skapet?

Et annet alternativ kunne jo vært å ha skapet i et annet oppholdsrom hvor muligheten til å myse opprettholdes.

• Like
Reaksjoner: BirgerH
Nå er jeg som nevnt lite bevandret i vinverden, men når du sier at du liker å kikke på flaskene, går du da bort og åpner døra eller skal du sitte i godstolen og titte bort på skapet?
Ja, takk begge deler! Mest titte gjennom glasset.
Et annet alternativ kunne jo vært å ha skapet i et annet oppholdsrom hvor muligheten til å myse opprettholdes.
Du er jo inne på noe her, altså.
Kanskje kontoret i 1. etg kan kombineres med
man cave sign.jpg

Samme opplegget hos oss.
Jeg ville ha vinskap, fruen satt ned foten.
Hos oss ble løsningen et innbygningskjøleskap UTEN glassvindu, altså helt innebygget med samme front som resten av innredningen.
Jeg har godsakene lett tilgjengelig.
Fruen slipper å irritere seg.

Nå er ikke jeg noen vin-snobb, men hadde jeg vært det hadde jeg likt et slikt skap på kjøkkenet.
Innebygget i stil med resten.
Personlig hadde jeg slengt inn noen RGB LED lister også.

Men: Du burde ha et ganske romslig kjøkken for å prioritere dette.

Jeg syntes det er tøft og flott med vinskap, integrert i kjøkken, om det er rom for det! Jeg har kjøpt vinskuff, plass til 45 flasker, og skal få plass, synlig, på en eller annen måte. Blir nok en skjenk i stuen! Hilsen jente.😃

Hva med et stort vinskap skult i en bod og et mindre vinskap på kjøkkenet, f.eks. under kjøkkenbenken?

vinskapet4.jpg vinskapet3.jpg vinskapet2.jpg vinskapet1.jpg

Tenker litt på det samme.
Hot or Not?
Mellom kjøkken og spisestue hos en som elsker vin, piker og sang.
FB_IMG_1762973530392.jpg

@Manko , når jeg ser dette så tenker jeg: "Veldig eksklusivt og flott utført, men ikke i mitt hus".
Med andre ord: Dette ser ut som en svært kostbar og eksklusiv løsning, som er flott utført ned til minste detalj.

I et hus hvor eier er lidenskapelig opptatt av god og eksklusive viner, så er dette helt på sin plass.
I et hjem, som mitt, hvor samtlige drikker kaffe og PepsiMax, så blir det bare litt rart med et sånt skap.

Et stort vinskap som dette krever sin plass i et stort hus med mye festivitas, vinkvelder og en raus vinsamling.
Selv er jeg ikke så glad i janteloven, så jeg vil bare si: Go for it!

Hvis jeg kom hjem til en person som var lidenskapelig opptatt av vin, da ville jeg ikke reagert et sekund på et slikt oppsett.
Like mye som jeg ikke ville reagert negativt når jeg kommer hjem til en bilinteressert med stor underjordisk garasje, eller en aktiv jeger med underjordisk 100 meter skytebane gravet ned i hagen.