Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Mjau

Sersjant
25 Mai 2025
11
1
Hei,
Har akkurat vært på en privat visning på en hytte og jeg tok bilde at det jeg oppfattet som tele- og dataskap.
Dette er ikke mitt fagområdet, i likhet med sikringsskapet, så jeg håper noen kan fortelle meg hva dette er for noe og hvilken funksjon dette fyller.
Riktignok står dette inne i et garderobeskap, hengt på veggen, ved siden av sikringsskapet, men det er jo ikke noe pent.
Hvem er det som har slik på en normal privat hytte?

20250819_161146.jpg

Dette er et bra anlegg for nettverk fra ubiquiti, topp kvalitet og ryddig installasjon.

Tipper det håndterer smarthus, kameraer etc - men umulig å si fra bildene.

• Like
Reaksjoner: Mjau
Ubiquiti komponenter på bildet fra topp og ned:

Ubiquiti Enterprise 8 PoE - USW-Enterprise-8-PoE (120W) (4800,-)
Ubiquiti CloudKey+ - UCK-G2-SSD (2400,-)
Ubiquiti Cloud - Gateway Max - UCG-Max-NS (3000,-)
Digitus 12-port patchepanel - DN-91612S-G (700,-)

Pen liten installasjon der og komponenter for 11-12.000,- inkl. mva og da tenker jeg kun det som er på bildet.
Sikkert et AP (wifi aksesspunkt) + noe mer snacks.
Kvalitetsbevisst hytteeier som har valgt kvalitet. :love:

Ubiquiti CloudKey+ støtter WiFi sendere og kamera. Tilgjengelig via internett via en app eller nettside via brukernavn og to faktor godkjenning.

Vi endte opp med å kjøpe hytta og har også funnet ut hva dette opplegget er for noe.
Ironien er at vi nå har et bedre opplegg på hytta enn vi har hjemme :)

På taket sitter det en 5G antenne med SIM kort.
Den drives via Poe fra skapet og leverer internett til hytta.
Så er det det dere ser i skapet og så er det kablet ut til wifi antenner oppunder taket i hytta.
Det er også kablet ut til en bod og et anneks hvor det også sitter wifi antenner.
På boden og annekset er det overvåkningskameraer som peker mot hytta.
Tror bildene lagres på en disk i det dataskapet (usikkekr på hvor det lagres)

Tidligere eier viste oss portalen/administrasjonsverktøyet som styrer hele opplegget og det er så fint og enkelt at selv jeg evner å logge inn og kikke litt. Det hele kan også styres med en app på mobiltelefonen.

Ganske fint system, men også kostbart.
I følge tidligere eier er prisen på alle komponentene i størrelsesorden 40-45.000,-

Opptak lagres nok på den Cloud Key Gen2 Plus i hylla der.
Bra oppsett.
Og som du har merket er Unifi veldig enkelt å bruke, spesielt til å være litt pro-grade.