Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Mjau

Korporal
25 Mai 2025
9
0
Hei,
Har akkurat vært på en privat visning på en hytte og jeg tok 3 bilder av sikringsskapet.
Hva betyr det røde skiltet hvor det står 400V TN-S?

Er det ikke 230V vi har her i Norge?
Er dette et gammelt utdatert anlegg? Det er i så fall merkelig for hytta er kun 5 år gammel.

Noe annet dere kan si om dette ut fra bildet som viser innsiden?
Det er flere ting der som jeg ikke har i mitt sikringsskap hjemme, så jeg lurer jo litt.

EIendomsmegler var som vanlig kunnskapsløs på området.

Sikringsskap III.jpg Sikringsskap II.jpg Sikringsskap I.jpg

400V TN er det mest moderne du kan få, vesentlig mer moderne enn 230V IT som vi kun deler med Albania. Når det bygges mye nett i Norge bygges det som regel 400V.

Mellom hver fase er det 400V, men det er også en nøytral leder i dette systemet. Mellom fase og nøytral får du 230V som også er det som er i stikk-kontaktene på hytta.

Eneste som ser forskjell i praksis er 3-fas som elbillader, store varmepumper etc som mye heller vil ha 400V enn vårt eldgamle 230V.

• Like
Reaksjoner: Mjau
400V TN er det mest moderne du kan få
Så da er ikke dette så galt likevel da?
Det så veldig ryddig og fint ut inni det skapet, så det stemmer sikkert.

Det var en "skjerm" som lyste opp der inne også.
Noen som vet hva det kan være for noe?

Det vanligste strømnettet i Norge er 3*230V som dekker ca 75% av abonnentene. Etter ca 1995 har en gått over til 230/400V TN-nett i alle nybygg områder, men bygger du i en gammel eplehage, så får du nok 3*230V IT siden dette er det som ligger i gata fra før.
For deg som vanlig bruker med vanlige stikkpntakter vil du knapt merke dette. Som nevnt, du kan hente ut både 230V og 400V, men 3*400V er bare brukt til 3-faseutstyr. For lading av elbil vil 400V kunne være en fordel ved kraftigere lading som 7,4kW og 11 kW.

Det har i mange år pågått en diskusjon om ombygging av hele nettet til 230/400V TN, men det er kostbart. TN er nå trolig det mest brukte nettet i verden, så vær bare happy du. Jeg har 230V i huset bygget 1979 og TN på hytta fra 2000
Det finnes flere varianter av benevning avhengig av hvor i nettet en er: TN-C, TN-S, TN-C-S. For en vanlig strømabonnent er dette ikke noe å bruy seg om, du får uansett 230/400V med TN.

Fotografiet ditt er lite lesbart. For meg ser det ut til at det ikke er overspenningsvern (anbefalt) og at sikringene er rene sikringer ikke jordfeilautomter. Den grønne skjeren er uleselig. Ved siden av er det kanskje to jordfeilbrytere for to kurser?

Sist redigert:
  • Like
Ingenting galt der nei. Skjermen tipper jeg er en strømmåler, det står helt sikkert i kursoversikten hva det er.

Så da er ikke dette så galt likevel da?
Det så veldig ryddig og fint ut inni det skapet, så det stemmer sikkert.

Det var en "skjerm" som lyste opp der inne også.
Noen som vet hva det kan være for noe?
Modulen med"Skjerm" ved posisjon 20 er Astro ur. Styrer gjerne lys av og på etter soloppgang og nedgang.

Tja. Jeg har målerskap på utsiden, men ikke noe overspenningsvern. Utførelse jfr Hallingdal kraftnett. Skapet har faktisk ikke plass til annet enn hva som er der: OV 4 moduler, måler og diverse klemmer for alu/kobber og skjøt måler/inn i hytta.
Om en skal lure inn overspenningsvern her, må de stables oppå koblingsklemmene.
Har fundert på det. Finnes det utstyr for å montere DIN-skinne over en DIN-skinne? Alternativt må overspenningsvern monteres i sikringsskap inne.

Annen hytte: Målerskap ute. Knivsikringer som OV, måler, koblingsstykke for kabel inn. Ingen plass for noe mer. Standard skap på mange hytter i Onsøy/Frederiksstad.

Sist redigert:
Ts skriver at hytta er fem år.
Krav om overspenningsvern på alle nye installasjoner kom i 2014 boka.
Så en fem år gammel hytte har ganske sikkert overspenningsvern i TKS-skapet.

Du refererer stadig til anlegg som er slik eller slik men du opplyser ikke om når anlegget er bygget eller om det muligens er et gammelt anlegg som er ombygget.
Da vil en kunne utføre installasjonen ifølge andre normer og regler.

Du viser til ditt eget anlegg med Ov og måler og ellers klemmer. Hvilken norm er dette gjort etter?

Jeg overså når hytta ble bygd.
I mitt tilfelle, bygget i 2000, Målerskap med monteringsinstruksjon fra Hallingdal kraftnett. Husker ikke om det var el-firmaet eller netteier som leverte skapet. TN nett

• Like