- 26 Sep 2025
- 13
- 4
Hei!
Vi planlegger å bygge nytt hus og vurderer stålpipe som skal gå gjennom tre etasjer.
Jeg lurer på om det er mulig å koble flere ildsteder til samme stålpipe – f.eks. en peisovn i stua og kanskje en vedovn i kjelleren.
Er dette teknisk og lovmessig mulig, eller må man ha egne piper for hvert ildsted?
Hvordan løses dette i praksis når det er snakk om stålpipe som går rett opp gjennom huset?
Alle erfaringer eller tips fra dere som har gjort noe lignende, mottas med stor takk!
Vi planlegger å bygge nytt hus og vurderer stålpipe som skal gå gjennom tre etasjer.
Jeg lurer på om det er mulig å koble flere ildsteder til samme stålpipe – f.eks. en peisovn i stua og kanskje en vedovn i kjelleren.
Er dette teknisk og lovmessig mulig, eller må man ha egne piper for hvert ildsted?
Hvordan løses dette i praksis når det er snakk om stålpipe som går rett opp gjennom huset?
Alle erfaringer eller tips fra dere som har gjort noe lignende, mottas med stor takk!