Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

DuraKjell

Sersjant
26 Sep 2025
13
4
Hei!

Vi planlegger å bygge nytt hus og vurderer stålpipe som skal gå gjennom tre etasjer.
Jeg lurer på om det er mulig å koble flere ildsteder til samme stålpipe – f.eks. en peisovn i stua og kanskje en vedovn i kjelleren.

Er dette teknisk og lovmessig mulig, eller må man ha egne piper for hvert ildsted?
Hvordan løses dette i praksis når det er snakk om stålpipe som går rett opp gjennom huset?

Alle erfaringer eller tips fra dere som har gjort noe lignende, mottas med stor takk!
 
I monteringsveiledning for stålpipe (NVI-system) fra Ildstedet står det at “med NVIs stålpipesystem er det mulig å koble flere ildsteder til samme pipe”, så lenge man følger de normative regler og retningslinjer (f.eks. avstander, tetting, modulmontering etc.).
I samme dokument presiseres også krav om minimum sikkerhetsavstand (f.eks. 50 mm mot sjaktvegg) ved innbygging.

Jøtuls installasjonsveiledning for NVI 2000-system nevnes at når man monterer flere ildsteder mot samme pipe, må de øvre ildstedene kobles via en T-stuss for å gå inn i hovedkanalen (“fireplace 2/3 must always be top-mounted for installation on T-piece”).