Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

KiloWatt

Sersjant
19 Sep 2025
13
1
Vinteren kommer, og med den: tidlige morgener, sene kvelder og lyden av snøfresere som vekker hele nabolaget.

Noen må ut før jobb, andre prøver å få litt etterlengtet søvn, og kommunen freser når de må. Jeg har en travel hverdag og må frese nor jeg kan, tidlig morgen, sender kveld og søndag.

Når freser du med gid/dårlig samvittighet?

👍 Ok når som helst – vinteren tar ikke hensyn!

👍 Unngå tidlig morgen / sen kveld

👍 Finnes det egentlig et “riktig” tidspunkt?

jeg freser når jeg vil, men jeg bor midt i ingenmannsland :) så her er det ingen som klager,

men jeg ville sagt unngå tidlig morgen / sen kveld

• Like
Reaksjoner: KiloWatt
Jeg freser når jeg MÅ frese.
Ergo jeg freser når det snør.

Hvis det laver ned hele lørdag natt til søndag, så må jeg frese søndag morgen.
Så enkelt er det!

• Like
Reaksjoner: KiloWatt
Jeg bor i et nabolag hvor det er naboer i alle retninger og et solid steinkast treffer et nabotak i alle retninger.
Som de fleste andre må jeg fyre opp snøfresen når det snør. Alternativt kommer jeg ikke ut til hovedveien med bilen.
Selv unngår jeg å frese etter kl. 21 på kvelden, men i enkelte (svært få) tilfelelr har jeg måttet frese til kl. 22.
Så man kan godt si at jeg har en selvpålagt regel at jeg ikke freser mellom kl. 21:00 og 06:00.
Folk må få sove.

Hvis jeg våkner 05:00 så skal det ha kommet fryktelig MYE snø for at jeg orker frese før jobb.
Da ploger jeg vei med bilen og utsetter fresingen til etter middag.

Jeg freser når snøen krever at jeg må frese, og når jeg har tid til å frese.
Freser aldri etter kl. 21 på kvelden av hensyn til naboer.
Freser ofte etter middag dvs. mellom 18 og 21.

Aldri fått en klage fra noen.
Har selv aldri klaget på naboer som freser 05:00 og 23:00. Jeg stoler på at de freser så tidlig og seint kun fordi de MÅ.
Folk er generelt fornuftige og omtenksomme. Det er nå min erfaring.

• Like
Reaksjoner: KjellG og reverb_DLX
Jeg freser når jeg MÅ.
Når jeg MÅ så freser je.

Hvis jeg ikke MÅ frese, så tar jeg det på et tidspunkt som 8-20 hverdager som ikke bør plage naboer.

Freser kun i tidsrom hvor jeg ikke bryter loven, selv da holder jeg med til at de senere timer på kvelden er hensynsløst å bråke. Det samme egentlig på de tidligste timene, selv om det er lovlig fra klokken 06.00, forsøker jeg å vente til man nærmer seg passert 08.00.

Jeg har ikke småbarn eller lignende selv, men forsøker å vise hensyn til at andre mennesker også skal eksistere.

Dessverre ikke alle i samfunnet som gjør lignende, tidvis folk som til og med bruker bensindrevet motorsag på søndager/andre røde dager, i påske osv. Helt vilt hva folk kan finne på.

Hadde jeg visst at snøfall skulle komme i løpet av natten, hadde jeg stått opp et par timer tidligere for å måke meg ut manuelt.

• Like
Reaksjoner: kirderF