Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Mazda

Korporal
26 Feb 2025
8
3
Hei!
Sikkert en litt spesiell problemstilling, men jeg gjør et forsøk her. 🤠

Vi har over tid vært plaget med innbrudd, tyverier og hærverk i nabolaget. I tillegg har det vært noen ganske ubehagelige episoder med voksne som forsøker å lokke barn inn i bil. Jeg har tidligere hatt opp kamera, og ved ett tilfelle bidro det faktisk til at politiet kom på sporet av en person som forsøkte dette – så jeg vet at det kan ha en reell effekt.

Nå har vi solgt huset og skal flytte bare noen hus ned i samme område (rolig boligområde på Østlandet, ikke langt unna Lillestrøm), og jeg ønsker å sette opp ett eller to kameraer igjen – denne gangen litt mer gjennomtenkt.

Har sett på denne typen:

Ubiquiti ai pro 1.jpg Ubiquiti ai pro 2.jpg

Det er ikke noe problem å få frem PoE og nettverk, så det tekniske er greit.
Utfordringen er kamuflering.
Jeg ønsker at kameraet ikke skal være åpenbart synlig, både for å unngå hærverk og for å faktisk få brukbare opptak.

Jeg vurderer litt forskjellige løsninger:
- bygge det inn i portstolpe
- skjule det i postkasse / stolpe
- lage en form for fuglekasse eller dekor
- evt. montere bak speilglass/enveisspeil

Men jeg er usikker på hva som faktisk fungerer i praksis uten å ødelegge:
- bildekvalitet (spesielt natt/IR)
- refleksjoner i glass
- rekkevidde og skarphet på skilt

Så spørsmålene mine:
- Noen som har gjort noe lignende og har gode erfaringer?
- Hva fungerer best av kamuflasje uten å ødelegge bildet?
- Fungerer speilglass/enveisspeil i det hele tatt på slike kamera?
- Hvor kritisk er fri sikt vs. diskret plassering i praksis?
- Andre kreative løsninger som går naturlig inn i et boligområde?

Tar veldig gjerne imot både erfaringer og idéer 🥸

Bør vel være varsom med å bidra til lovbrudd her.

Vi kan jo si at jeg spør for en venn, leker med tanken eller spør sånn rent hypotetisk.
Kan godt skrive om trådstart og invitere til innspill for hvordan jeg kamuflerer kamera for å filme ulv og gaupe på tunet foran huset.
Hvis loven brytes er det i så tilfelle av den som monterer kameraet og setter det i drift.

Jeg tror jeg ville forsøkt montere det i noe som passer helt naturlig inn i miljøet og som naturlig ville inneholde glass.
F.eks. en portstolpe eller en utelampe.
Kanskje kombinert med glass med enveis speilfilm eller enveisglass?

Tror det blir kunstig med en lise stikkende delvis ut av en fuglekasse el.

Det kameraet du har valgt er jo sinnsykt svært. Hva med å velge noe litt fysisk mindre og med litt mindre linse?
Da blir det i alle fall lettere å skjule/kamuflere.

Personlig synes jeg tanken om å skjule kameraet inne i en fuglekasse er ganske god.
Hvis du henger den litt høyt vil ingen kunne se at det er en sort linse inne i hullet på fuglekassen.

Litt inspirasjon.
Liker spesielt monteringen i en steinrøys som vises på videoen.

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Hei folkens.

Vi kan godt ha en diskusjon om hvordan man best mulig skjuler et kamera i omgivelsene, men vennligst ingen oppfordringer til lovbrudd.
Derfor; hold diskusjonen avgrenset til kun hvordan man kamuflerer et kamera og overlat eventuell bruk til den enkelte.

Bare slik at ingen er i tvil om regelverket så legger jeg ved lenke til Datatilsynet sin veileder om kameraovervåkning.
- Kameraovervåking - hva er lov?
- Hvor er kameraovervåking lov?
- Hvordan skal kameraovervåkingen utformes?

Nedenfor følger et lite utsnitt fra veilederen.

Private hjem
En privatperson kan lovlig overvåke eget hus og hage. Kameraet kan imidlertid ikke samtidig fange opp deler av et offentlig område eller en annen persons eiendom. Privatpersoner kan heller ikke overvåke andres private sfære slik som leieboere og deres besøkende, eller områder der andre personer har ferdsels- eller bruksrett. Kameraovervåking kan føre til konflikter i naboforhold hvis den ene parten føler seg overvåket av den andre. Les mer om hva du kan gjøre dersom du føler deg ulovlig overvåket

Dersom det bor flere i huset (for eksempel familiemedlemmer) eller det er noen som har ditt hjem som arbeidsplass, må de selvsagt informeres om overvåkingen.

Vær oppmerksom på at selv om overvåkingen kan være lovlig, kan man ikke bruke opptaket helt som man vil. Slike private opptak kan for eksempel vanligvis ikke publiseres uten at de som er på opptaket har samtykket.

Ikke lov å vise mer enn det som er relevant
Av og til viser overvåkingsbildene mer enn det man egentlig har til hensikt å overvåke. Det kan være at deler av et naboområde kommer med på bildeutsnittet, eller at overvåking av ferdsel inn til et bygg også fanger opp resepsjonisten, uten at det er hensikten.

Man har bare lov til å overvåke det som er relevant for formålet. Derfor må man unngå å filme mer enn man trenger, for eksempel ved å endre kameraplassering eller -vinkel, eller ved å snevre inn bildeutsnittet. En annen løsning kan være fysisk avskjerming av hva som filmes eller digital maskering/"sladding" av deler av bildet. En slik maskering må ikke kunne fjernes fra opptakene i ettertid.

Vi kan godt ha en diskusjon om hvordan man best mulig skjuler et kamera i omgivelsene, men vennligst ingen oppfordringer til lovbrudd.
Derfor; hold diskusjonen avgrenset til kun hvordan man kamuflerer et kamera og overlat eventuell bruk til den enkelte.
Ryddig!

Noen som har gjort noe lignende og har gode erfaringer?
Absolutt. Har en "sverm" med Ubiquiti kameraer rundt min enebolig.
Vil minne om svært gode muligheter til å "skjerme" deler av områder utenfor din egen eiendom digitalt, altså slik at de ikke tas opp.
Selv har jeg flere kameraer som filmer fra huset og ut mot en vei og en parkeringsplass hvor alle mine naboer passerer.
De områdene er "skjermet" i programvaren og det som foregår i de områdene vises ikke på videoen.
Så hvis en nabo klager på kameraet, så kan jeg bare vise frem hva som faktisk tas opp og lagres. Alt kun fra min private eiendom.

Så du kan montere kameraer helt lovlig som peker ut mot vei, men du må besørge at de kun viser (live, tar opp og lagrer bilder fra din private eiendom. Jeg tenker det er mye mer fair og ren trav enn å drive og skjule kameraer i postkasser og portstolper.

Sett opp kamera. Heng opp tydelige skilt som viser at området er kameraovervåket. Skjerm alle områder/soner som du selv ikke eier.

Spray lakker kamera i en farge som matcher hvor det er montert. Da kan du sette det litt skjult, men ikke usynlig.
Et annet triks er å få linsa til å se ut som noe annet.

Så et kamera på et kjøpesenter en gang som var vel 2cm i diameter og 5cm i dybde, men har ikke klart å finne noe slikt på PoE.