Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

kirderF

Kaptein
27 Des 2024
206
168
Norge
Deler et pristilbud på montering av elbillader jeg mottok for kort tid siden og som nå er montert.
Det er sikkert av interesse for flere ettersom det selges en del elbiler om dagen :)

Etter tips fra @AndersM benyttet jeg funksjonen "Få tilbud fra en av våre installatører" på nettsiden til Easee.
Etter 3-4 dager fikk jeg svar fra en lokal avdeling hos Minel.

I likhet med @AndersM valgte også jeg Easee Charge Max.
Jeg har behov for en MID-sertifisert strømmåler ifm. dokumentasjonskrav knyttet til lading av firmabil.

MID er en forkortelse for Måleinstrumentdirektivet. Direktivet er kravene til måleinstrumenter i Europa. Dette inkluderer elektriske målere, gassmålere, vannmålere, veiesystemer og så videre. Formålet med dette direktivet er å gi mer beskyttelse til forbrukeren, og sikre riktig måling av forbruket ditt.

MID-sertifisering betyr at enheten er sertifisert for å ha svært følsomme og diskriminerende måleegenskaper, enten den brukes konstant eller periodisk. Denne sertifiseringen vil være gyldig i et visst antall år, avhengig av lokale krav. Tyskland krever for eksempel at målerens egenskaper er gyldige i åtte år.

Easee-laderne som er MID-kompatible har spesielle displayer på siden av laderen for å vise den målte kumulative kilowattimer (kWh) brukt av laderen. MID-samsvar garanterer gyldigheten av avlesningen.

Kilde: Easee - Hva betyr MID-sertifisert?

Her er tilbudet jeg mottok og aksepterte:

Tilbud

Detaljer

Jobb

Easee Charge Max

Bedrift
Minel Xyzxyz AS

Kontaktperson
Xyzxyz Xyzxyz

Navn
Xyzxyzxyz Xyz, 0000 Oslo

Beskrivelse
Installasjon av Easee Charge Max elbillader. Easee Charge Max er utstyrt med en MID-sertifisert energimåler for å sikre nøyaktige strømmålinger og korrekt fakturering for brukerne, i samsvar med EUs direktiv for måleinstrumenter. Tilbudet inkluderer inntil, - 24 meter kabel - 32A jordfeilautomat - 20mm k-rør for gjennomføringer - Festematerie. Vi kan levere arbeidet som er beskrevet for kr. 21.995,00 inkl. mva.

Beløp
21 995,00 NOK

Det tok ca. 3-4 dager å få tilbud og ca. 14 dager før laderen var ferdig montert og samsvarserklæring mottatt.

Easee Charge Max.jpg

Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: Gift og Zalo
Her er et bilde av ferdig installert elbillader.
Selve monteringen ble utført i tråd med forventningene.

Hyggelig montør som tok seg tid til å trekke kabelen opp fra bakken, langs grunnmuren og bak ytterkledningen.
Det hadde jeg nesten ikke forventet, så det var veldig fint å se at ble gjort.

For å få skjult kabelen utvendig hadde jeg på forhånd brekt opp noen terrassebord, slik at det ble enklere for elektriker å lekke kabel og trekkerør.

Alt-i-alt veldig fornøyd med monteringen.

20250802_204330.jpg 20250802_204312.jpg

• Like
Reaksjoner: Gift og Zalo
Hei og tusen takk for at du deler. Dette er akkurat hva jeg er på utkikk etter!!

Skal bestille lader til elbilen og det er greit å se hva "gjengs pris" i markedet er for tiden.

Når jeg ser tilbudet du fikk fra Minel og det tilbudet @AndersM delte i sin tråd:
32A sikring og 3G4 kabel til elbillader - Kabel blir fryktelig varm - Er det forsvarlig?
Så virker det på meg som om Minel besvarer mange prisforespørsler som kommer via Easee sin tilbudsportal/nettsider.

Tilbudene er helt standard, skrives etter en på forhånd bestemt mal og prisen er nær sagt identiske.
Jeg skal selv be om tilbud, så jeg skal dele mitt tilbud i denne tråden når jeg mottar det.

@kirderF, du får velge om du vil svare, men fikk du samme kabeltype som @AndersM ?
Når jeg googler dette som står skrevet på kabelen finner jeg dette:
- Onninen: General Cable AceFLEX RV-K 1KV 3G4 dobbeltisolert Kl. 5, 90GrC
Dette databladet fra produsenten

...og merker du i så tilfelle at kabelen blir varm?

MID-måler?

Betyr det at denne måler tilsvarende AMS-måleren?

Dvs at den teller faktisk timepris for strømmen, eller er det snakk om noe genere midling?
Hva om netteier går overvti kvarterprising i stedet for timesprising?

MID er forkortelse for Måleinstrumentdirektivet, eller Measuring Instruments Directive 2014/32/EU), EU-direktiv som fastsetter kravene til måleutstyr som skal benyttes i forbindelse med handel, kjøp og salg. MID-direktivet gjelder ikke bare kWh målere, men også måleutstyr for volum (for eksempel drivstoffpumper), vekter, måling av termisk energi (varmemålere) etc.

Hensikten med direktivet er å sørge for en felles harmonisert standard som skal sikre en høy kvalitet, god og definert målenøyaktighet og pålitelighet på måleutstyret.
Et av kravene i henhold til MID-godkjenning av energi-/kWh målere er at de ikke skal kunne manipuleres til å vise feil måleresultat etter at de er satt i drift. Dette kunne for eksempel bli utført ved å foreta nullstilling av telleverk, endre på omsetningsforhold på strømtransformatorer, kortslutte strømtransformatorer osv.

Det måles kWh, det er ingen innebygget beregning av pris. Pris håndteres av andre eksterne systemer som mottar måledata uavhengig av selve måler.

Når TS skriver:
Jeg har behov for en MID-sertifisert strømmåler ifm. dokumentasjonskrav knyttet til lading av firmabil.

Så synes dette som lite gjennomtenkt. Måleren teller opp antall kWh i måleperioden og mengden kan ikke manipuleres. Imidlertid, måleren vet ingenting om strømprisen og denne flyr opp og ned som en jo-jo gjennom døgnet. Hva er det da en dokumenterer av kostnader til lading av firmabil? Videre, hvordan sirer MID-måleren at kun firmabilen lades i uttaket?

For meg virker dett kravet lite gjennomtenkt, synes dels mangelfullt, dels enkelt å manipulere. Egentlig er en tilbake til redelighet og tillit.

• Like
Reaksjoner: kirderF
Vil anta MID er relevant i ladebokser og hurtigladere som selger strøm for å sikre kWh mengde er korrekt.

I ladebokser til hjemmebruk er det som KjellG skriver mange andre faktorer som spiller inn for selve kostnadene med pris, hvilken bil som lades osv.

Dekning av utgifter av arbeidsgiver baserer seg på tillit.

• Like
Reaksjoner: kirderF
Måleren teller opp antall kWh i måleperioden og mengden kan ikke manipuleres. Imidlertid, måleren vet ingenting om strømprisen og denne flyr opp og ned som en jo-jo gjennom døgnet.
Ja, måleren teller kWh så nøyaktig at den er godkjent for salg og tilfredsstiller de ansiktsløse herrer og kvinner i EU. Så det er liten tvil om forbrukt antall kWh.

Easee laderen kan knyttes opp mot ulike aktører (eller easee selv) som samtidig som forbruk registerer aktuell strømpris, nettleie, fastledd effekttrinn + alle andre avgifter etc. Og så fakturerer de arbeidsgiver direkte, og jeg som ansatt får det samme beløpet inn på min lønnskonto fra "aktøren". Denne aktøren har et påslag, typisk dobbel strømpris, på sin faktura til arbeidsgiver.

CircleK sin ordning kan du lese mer om her. Den aktiveres ved at min arbeidsgiver inngår avtale med CircleK og jeg får en kode/ID som jeg legger inn i min Easee App.

Videre, hvordan sirer MID-måleren at kun firmabilen lades i uttaket?

Yes. Det kan lages mange fine systemer, men til slutt ender man opp på det du skriver; redelighet og tillit. Absolutt!