Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

AndersM

Fenrik
2 Mar 2025
25
5
Hei,
I forbindelse med at jeg kommenterte på innlegget (Endre fra en-fase strøm til tre-fase strøm i garasjen?) til @Hanssen kom jeg til å tenke på en problemstilling knyttet til installasjonen av min egen elbil lader som jeg omtaler i innlegget.
Jeg deler gjerne tilbudet jeg mottok på montering av elbillader type Easee Charge Max:

Detaljer

Jobb​

Easee Charge Max

Bedrift​

Xxxxxx Xxxxxxx AS

Kontaktperson​

Xxxxx Xxxxxxxxx

Navn
Xxxxxxxxxx, XXXX Xxxxxx

Beskrivelse​

Installasjon av elbillader. Easee Charge Max er utstyrt med en MID-sertifisert energimåler for å sikre nøyaktige strømmålinger og korrekt fakturering for brukerne, i samsvar med EUs direktiv for måleinstrumenter. Tilbudet inkluderer, - 20 meter kabel - 32A jordfeilautomat - 20mm krør for gjennomføringer og festemateriell. Vi kan levere arbeidet som er beskrevet for kr. 21.877,66 inkl. mva. Mvh Xxxxxx Xxxxx AS

Beløp​

21 877,66 NOK

I Easee appen sises det at denne installasjonen skal klare 7,4kW på min 32A kurs.
I praksis har det vist seg at den lader max 6,8kW, men det er helt ok og ikke noe problem for meg.

Men kabelen fra sikringskapet og ut til laderen blir fryktelig varm.
Når jeg sier varm, så mener jeg at den er så varm at jeg vil sidestille den med varmen jeg kjenner når jeg tar på varmekabelen som frostsikrer brønnhuset på hytta.
Det brukes det en Ebeco frostvakt 10 25m 250w som er kjøpt på Megaflis.
Så varm blir altså kabelen fra sikringskapet og ut til elbilladeren.

Når elektrikeren holdt på så reagerte jeg på kabeltykkelsen og spurte om det kunne være riktig kabel til en 32A kurs.
Han bekreftet at det var en tynn kabel, men sa at de bruke en spesiell kabel som tålte mye varme.
Når jeg ser på kabelen nå står følgende stemplet på kabelen:
General Cable 1 Energy Class RV-K FOC/FXV 0,6/1kV 3G4 UNE 21123 IEC 60502 90° 25/01/28 AENOR

Når jeg googler dette som står skrevet på kabelen finner jeg dette:
- Onninen: General Cable AceFLEX RV-K 1KV 3G4 dobbeltisolert Kl. 5, 90GrC
Dette databladet fra produsenten

I databladet merker jeg meg følgende:
1751536302179.png

Her oppgis det altså en strømbelastningsevne på 49A.

Min kabel er 20 meter lang.

Er dette en forsvarlig installasjon?
Kabelen blir altså like varm som en varmekabel på 10W/meter.

Kjenner at jeg sover dårligere etter at denen kabelen kom i hus og jeg lader på 32A.
Det skal jo ikke være slik!

På toppen av det hele er jeg irritert over at han ikke spurte meg om jeg ville betale litt ekstra og få en 4G6 eller 4G10, slik at det var forberedt for 3-fas, samtidig som kabelen holdt seg kald og fin.

Hvorfor holder en seriøs installatør på på denne måten?
Det er greit at han ønsker levere lav pris til kunde, men jeg har ikke stilt ett eneste spørsmål om pris.

Er dette forsvarlig?

Her er bilde av sikringen som er montert i forbindelse med installasjonen.

1000024718.jpg

Til info så er forlegning av kabel åpen ut fra sikringskap, gjennom 110mm trekkerør/avløpsrør, på vegg betong, i trekkerør utendørs under terrasse, så i trekkerør bak panel opp til ladeboks.
Det blir vel 5 meter åpen forlegning på vegg, og 15 meter i en eller annen form for trekkerør.

Dette sier Google AI-søk:

En 4mm² kabel er ikke dimensjonert for 32A. For en 32A strømkurs trenger du en kabel med et tverrsnitt på minst 6mm², og ideelt sett 10mm².

Forklaring:
  • Kabeltverrsnitt og strømstyrke:
    Kabelens tverrsnitt (tykkelsen) må være tilstrekkelig for å håndtere den strømstyrken som skal gå gjennom den. En for tynn kabel kan bli overopphetet og utgjøre en brannfare.
  • 4mm² og 32A:
    En 4mm² kabel er vanligvis dimensjonert for maksimalt 25A, men kan i noen tilfeller brukes med 32A sikring hvis kabelen er kort og har god lufting, men dette er ikke anbefalt.
  • 6mm² og 10mm²:
    For 32A er det anbefalt å bruke 6mm² kabel, og i mange tilfeller er 10mm² det beste valget for å sikre god sikkerhetsmargin og redusere spenningsfall, ifølge flere kilder.
Anbefaling:
Hvis du trenger å trekke 32A, bør du definitivt bruke en 6mm² eller 10mm² kabel for å sikre tilstrekkelig kapasitet og sikkerhet.

Her er det et tilfelle av at man ikke skal stole på AI. Det er kommet nye typer kabler på markedet som tåler mer varme og dermed høyere ledningsevne.

Jeg tror dette er forsvarlig, selv om kabelen blir varm - det er jo også endel feilmargin her fra 49A som kabelen tåler og ned til de rundt 30 du trekker.

Helt enig at du kunne fått en 6mm2 kabel, men den ville ikke hatt noe større kapasitet. Om du ville være forberedt på trefas er jo dette noe som burde spesifiseres til elektriker...

Jeg tror noe av motivasjonen for å bruke 4mm2-kabel er at den er enklere å jobbe med, større tverrsnitt er mer krevdende å trekke.

Dette er ikke i henhold.
90 graders kabel bør aldri beøastes mer enn 70 graders kabel med mindre den ligger på ubrennbart underlag og alt utstyret som er på kursen er beregnet for 90 grader.
Her må det bekreftes av leverandørene av sikringer og ladeboks at det er ok med at kabelen kan bli så varm.
En 4mm2 kabel på vegg tåler noen og tredve Ampere 36-37A. Så må en redusere med I2 verdien som gjerne er 1,45. Dette gir max sikringsstørrelse på 25A og max belastning på 20A i mine øyne. NK64 har kommentert 90graders kabel og konklusjonen er at vi skal være veldig forsiktige med å belaste dem fullt.

Ser nå at kabelen går i trekkerør bak panel et stykke. Da blir strømføringsevnen endel dårligere. Det står ikke om røret ligger i isolasjon men det er ille nok om den ligger i et hulrom uten isolasjon.
Uansett er dette ikke brukbart.

Ser nå at kabelen går i trekkerør bak panel et stykke. Da blir strømføringsevnen endel dårligere. Det står ikke om røret ligger i isolasjon men det er ille nok om den ligger i et hulrom uten isolasjon.
Uansett er dette ikke brukbart.

Mulig det er forskjel på brukbart og lovlig her, litt avhengig av hvordan man argumenterer.

Hvis vi er enige om A2 som installasjonsmetode, altså flerleder I rør i isolert vegg, så oppgis det maks 33A på flex-kabel.

Kravet om reduksjon med 1.45 kan vel strengt tatt fravikes dersom man antar fast last noe som ikke er urimelig for lading.

Så, enig at dette ikke er en god løsning, men skeptisk til om det er ulovlig?

Vedlegg

• Screenshot_20250703_180323_Chrome.jpg
    Screenshot_20250703_180323_Chrome.jpg
    228,5 KB · Sett: 2
En liten oppdatering.
Har nå ladet bilen som var ganske skrapa for strøm, og det har gått på 101kWh i en hastighet på 32A.
Kabelen er nå så varm at det overhodet ikke er aktuelt for meg å lade slik mens jeg sover.

Skulle gjerne likt å termofotografert den delen av kabelen som går ca 50cm inne i selve sikringskapet.
Den er nok passelig varm.
Den delen som ligger inne i et trangt k-rør bak ytterkledningen er nok også på smeltepunktet.

Har i kveld sendt epost til elektriker og bedt om pris på at de kommer tilbake og bytter kabelen fra 3G4 til enten 4G6 eller 4G10.
Så får vi se hva de svarer.
Jeg er villig til å betale noen tusenlapper (2-3) for jobben, men da synes jeg selv at jeg har strukket meg litt.
Vil også benytte anledningen til å få oppgradert kabelen slik at det er mulig med 3-fas i fremtiden.

Helt enig at du kunne fått en 6mm2 kabel, men den ville ikke hatt noe større kapasitet.

Så du mener at 4mm2 og 6mm2 kabel har identisk kapasitet?

Jeg mener da bestemt at en 6mm2 kabel har større kapasitet enn en 4mm2 kabel.
Som en følge av dette skulle man tro at en 6mm2 kabel i dette tilfellet ville bli mindre varm enn en 4mm2 kabel?
Eller tar jeg feil?

Så du mener at 4mm2 og 6mm2 kabel har identisk kapasitet?

Jeg mener da bestemt at en 6mm2 kabel har større kapasitet enn en 4mm2 kabel.
Som en følge av dette skulle man tro at en 6mm2 kabel i dette tilfellet ville bli mindre varm enn en 4mm2 kabel?
Eller tar jeg feil?

Beklager klønete formulering. Kabelen har større kapasitet på 6mm2 om den tåler like mye varme, flex-kablene har en annen isolasjon som tåler mer.

Hvis du ser i tabellen over ser du at vanlig pvc i 6mm2 tåler mindre enn flex i 4mm2.

Kobberet inni kabelen er jo likt på begge kablene. Så tykkere kobber gir mindre varme ja, men kapasiteten avgjøres også av hva isolasjonen tåler.

• Like
Reaksjoner: Biggi
Det hjelper da ikke om isolasjonen i seg selv tåler 90 grader?
Vi kan jo ikke belaste kablene så de blir så varme i normale installasjoner.

Hvis jeg finner kabel som tåler 150 grader så kan jeg da ikke bare kjøre på belastning til den blir så varm i en normal installasjon!
Evt 110 graders kabel!

Flex er jo ganske ny teknologi,blir interessant å se om det blir endring i regler / tolkning / praksis som nå er ulik fra ulike installatører og produsenter sin side. Som tråden viser så er det elektrikere som mener dette er helt innafor, mens det er andre som har en mer konservativ holdning.

Kabler blir jo uansett varme, spørsmålet er hvor varme. Det at isolasjonen tåler 90 grader betyr jo ikke at ytterkappen blir så varm, varmen sprer seg jo over hele overflaten.

Iflg AI som alle refererer til i dag.

77 grader er en temperatur som er viktig i forbindelse med brann, spesielt når det gjelder elektriske branner og brann i treverk. Trevirke kan bli pyrofort, altså antenne av seg selv, ved temperaturer ned mot 77 grader Celsius, ifølge Sintef. Elektriske kabler kan også bli farlige ved denne temperaturen, og det er viktig å være klar over at det er en liten margin mellom maksimal tillatt temperatur og brannfarlige situasjoner.

Den rapporten fra Babraukas som omtaler pyrofort treverk etter varmepåkjenning på 77 grader brukte 11 år tror jeg det var før treverket ble antent.
Det var et vann eller damprør som lå inne i en bygning.

Det blir stadig vekk vist til at kabel med Pex-isolasjon tåler 90 grader.
Det tror jeg på men tåler veggen det?
Sikringen?
Ladeboksen?
Ved stor belastning vil sikringen bli varm og ene måten den skal kvitte seg med varmen er å lede varmen ut i de tilkoblede ledningene.
Så ledningene i sikringsskapet skal både bli oppvarmet av strømmen slik at de blir nærmere 90 grader og i tillegg bli oppvarmet av sikringen.
Dette er en dårlig kombinasjon.
Jeg vil ikke ha noe slik i mitt sikringsskap.
Det vil også akselrere aldringen av alt utstyr i sikringsskapet.
Hvor høy temperatur tror dere sikringer og utstyr er godkjent for?

Har i kveld sendt epost til elektriker og bedt om pris på at de kommer tilbake og bytter kabelen fra 3G4 til enten 4G6 eller 4G10.
Så får vi se hva de svarer.
Jeg er villig til å betale noen tusenlapper (2-3) for jobben, men da synes jeg selv at jeg har strukket meg litt.
Vil også benytte anledningen til å få oppgradert kabelen slik at det er mulig med 3-fas i fremtiden.
Sendte mail for 24 timer siden og fremdeles ikke hørt en lyd fra elektriker.
Jeg gir han mandagen også før jeg slår på tråden, men jeg synes det er fryktelig dårlig å ikke svare på eposten min.
Kabelen er til tider så varm at jeg mener det er uforsvarlig å lade på 32A, så jeg kjører nå max 24A/5,6kW.

Det jeg er meste bekymret for et at denne kabelen blir så varm i endene at den overfører varme til Easee laderen sitt termineringspunkt og sikringens termineringspunkt. Ingen av komponentene er lager for de temperaturene som her beskrives, i hvert fall ikke over lengre tid.

Da kom svaret fra installatør:

Hei Anders,
Takk for tilbakemeldingen din.
Vi kan naturligvis øke tverrsnittet ditt, om dette er ønskelig.
Estimert kostnad for å erstatte 3G4 til f.eks. 5G6 vil være,
  • 6 500.- inkl. mva.
Dette inkluderer oppmøte og arbeider.

Jeg har nå svart følgende:

Hei,
Takk for svar.

Før jeg tar en beslutning på om jeg ønsker å oppgradere kabelen, vil jeg gjerne ha deres bekreftelse på at den kabelen som nå ligger her er i henhold til gjeldende forskrift?
Tenker dere at den kabelen som dere har benyttet er grei i kombinasjon med en belastning på 32A?

Vennlig hilsen
Anders

Jeg føler at jeg blir litt "sjakk matt" her.
Elektriker vil nå svare "alt er i henhold", og her sitter jeg med en kabel som blir dritvarm og dårlig nattesøvn.
Lite lysten på å betale 6500,- for å slippe "drit varm kabel" - hvis det viser seg at "dritvarm kabel" er helt i henhold.