Hei,
I forbindelse med at jeg kommenterte på innlegget (Endre fra en-fase strøm til tre-fase strøm i garasjen?) til @Hanssen kom jeg til å tenke på en problemstilling knyttet til installasjonen av min egen elbil lader som jeg omtaler i innlegget.
Jeg deler gjerne tilbudet jeg mottok på montering av elbillader type Easee Charge Max:
I Easee appen sises det at denne installasjonen skal klare 7,4kW på min 32A kurs.
I praksis har det vist seg at den lader max 6,8kW, men det er helt ok og ikke noe problem for meg.
Men kabelen fra sikringskapet og ut til laderen blir fryktelig varm.
Når jeg sier varm, så mener jeg at den er så varm at jeg vil sidestille den med varmen jeg kjenner når jeg tar på varmekabelen som frostsikrer brønnhuset på hytta.
Det brukes det en Ebeco frostvakt 10 25m 250w som er kjøpt på Megaflis.
Så varm blir altså kabelen fra sikringskapet og ut til elbilladeren.
Når elektrikeren holdt på så reagerte jeg på kabeltykkelsen og spurte om det kunne være riktig kabel til en 32A kurs.
Han bekreftet at det var en tynn kabel, men sa at de bruke en spesiell kabel som tålte mye varme.
Når jeg ser på kabelen nå står følgende stemplet på kabelen:
General Cable 1 Energy Class RV-K FOC/FXV 0,6/1kV 3G4 UNE 21123 IEC 60502 90° 25/01/28 AENOR
Når jeg googler dette som står skrevet på kabelen finner jeg dette:
- Onninen: General Cable AceFLEX RV-K 1KV 3G4 dobbeltisolert Kl. 5, 90GrC
Dette databladet fra produsenten
I databladet merker jeg meg følgende:

Her oppgis det altså en strømbelastningsevne på 49A.
Min kabel er 20 meter lang.
Er dette en forsvarlig installasjon?
Kabelen blir altså like varm som en varmekabel på 10W/meter.
Kjenner at jeg sover dårligere etter at denen kabelen kom i hus og jeg lader på 32A.
Det skal jo ikke være slik!
På toppen av det hele er jeg irritert over at han ikke spurte meg om jeg ville betale litt ekstra og få en 4G6 eller 4G10, slik at det var forberedt for 3-fas, samtidig som kabelen holdt seg kald og fin.
Hvorfor holder en seriøs installatør på på denne måten?
Det er greit at han ønsker levere lav pris til kunde, men jeg har ikke stilt ett eneste spørsmål om pris.
Er dette forsvarlig?
I forbindelse med at jeg kommenterte på innlegget (Endre fra en-fase strøm til tre-fase strøm i garasjen?) til @Hanssen kom jeg til å tenke på en problemstilling knyttet til installasjonen av min egen elbil lader som jeg omtaler i innlegget.
Jeg deler gjerne tilbudet jeg mottok på montering av elbillader type Easee Charge Max:
Detaljer
Jobb
Easee Charge Max
Bedrift
Xxxxxx Xxxxxxx AS
Kontaktperson
Xxxxx Xxxxxxxxx
Navn
Xxxxxxxxxx, XXXX Xxxxxx
Beskrivelse
Installasjon av elbillader. Easee Charge Max er utstyrt med en MID-sertifisert energimåler for å sikre nøyaktige strømmålinger og korrekt fakturering for brukerne, i samsvar med EUs direktiv for måleinstrumenter. Tilbudet inkluderer, - 20 meter kabel - 32A jordfeilautomat - 20mm krør for gjennomføringer og festemateriell. Vi kan levere arbeidet som er beskrevet for kr. 21.877,66 inkl. mva. Mvh Xxxxxx Xxxxx AS
Beløp
21 877,66 NOK
I Easee appen sises det at denne installasjonen skal klare 7,4kW på min 32A kurs.
I praksis har det vist seg at den lader max 6,8kW, men det er helt ok og ikke noe problem for meg.
Men kabelen fra sikringskapet og ut til laderen blir fryktelig varm.
Når jeg sier varm, så mener jeg at den er så varm at jeg vil sidestille den med varmen jeg kjenner når jeg tar på varmekabelen som frostsikrer brønnhuset på hytta.
Det brukes det en Ebeco frostvakt 10 25m 250w som er kjøpt på Megaflis.
Så varm blir altså kabelen fra sikringskapet og ut til elbilladeren.
Når elektrikeren holdt på så reagerte jeg på kabeltykkelsen og spurte om det kunne være riktig kabel til en 32A kurs.
Han bekreftet at det var en tynn kabel, men sa at de bruke en spesiell kabel som tålte mye varme.
Når jeg ser på kabelen nå står følgende stemplet på kabelen:
General Cable 1 Energy Class RV-K FOC/FXV 0,6/1kV 3G4 UNE 21123 IEC 60502 90° 25/01/28 AENOR
Når jeg googler dette som står skrevet på kabelen finner jeg dette:
- Onninen: General Cable AceFLEX RV-K 1KV 3G4 dobbeltisolert Kl. 5, 90GrC
Dette databladet fra produsenten
I databladet merker jeg meg følgende:

Her oppgis det altså en strømbelastningsevne på 49A.
Min kabel er 20 meter lang.
Er dette en forsvarlig installasjon?
Kabelen blir altså like varm som en varmekabel på 10W/meter.
Kjenner at jeg sover dårligere etter at denen kabelen kom i hus og jeg lader på 32A.
Det skal jo ikke være slik!
På toppen av det hele er jeg irritert over at han ikke spurte meg om jeg ville betale litt ekstra og få en 4G6 eller 4G10, slik at det var forberedt for 3-fas, samtidig som kabelen holdt seg kald og fin.
Hvorfor holder en seriøs installatør på på denne måten?
Det er greit at han ønsker levere lav pris til kunde, men jeg har ikke stilt ett eneste spørsmål om pris.
Er dette forsvarlig?