Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

AdrianS

Sersjant
7 Aug 2025
11
0
Vi har akkurat overtatt nytt hus og det er mye å sette seg inn i.
Vinteren nærmer seg med stormskritt og et av de første områdene vi må gripe fatt i er et komplett anlegg for vannbåren varme som stoppet opp for 12 mnd siden og ikke har vært i drift siden.

I kjelleren står det er Thermia Diplomat G2 som er 16 år gammel, men som har stått av stengt i de siste 8 år.
I hagen står energibrønnen også på stedet hvis de siste 8 årene.

Samtlige trådløse termostater i alle rom er helt døde.
I følge tidligere eier hadde alle termostater stoppet å fungere etter ca. 8 år og ikke fungert siden (16 år siden huset ble bygget).
Termostatene har altså ikke fungert siste 8 år!
Jeg fryktet at det var en sentralenhet som hadde tatt kvelden, men jeg tenkte det var verdt å sette inn nye batterier.
Det var en del irr på batterikontakene ettersom det var de originale batteriene som hadde sittet på samme plass i 15 år.
Med nye batterier ble det liv i alle display, om ikke annet.

Men, jeg tror alle termostater må koples opp mot en sentralenhet som befinner seg ett eller annet sted.
Jeg er avhengig av å finne en bruksanvisning som forklarer hvordan dette helger sammen.

Ut fra bildet jeg har vedlagt nedenfor.
Er det noen som kan fortelle meg hvilket type styringsanlegg/termostater jeg har?

Er dette noe å satse på videre?
Eller er dette så jalla at jeg bare bør gå for et helt nytt styringsanlegg?

20250808_072102.jpg

Joda @lekteren, takk for den innsikten :) , men jeg tenkte litt mer på om noen har kjennskap til hvilket "type" styring dette er, hvordan det fungerer, hvor lang levetid man kan regne at et slikt system har, om det er mulig å få tak i reservedeler og om dette er noe å satse på videre eller om jeg bør bytte ut alt sammen?

Jeg burde sikkert ordlagt meg klarere i første innlegg, men håper noen har kunnskap om dette systemet fra Uponor.

Du får google Uponor t75 så finner du bruksanvisning på termostatene dine.
Kanskje sentralen er c56, det ser du når du finner den.
Den sitter ved samlestokken antagelig i nærheten av varmepumpa.
Det kan kanskje fungere fint med nye batterier og ny programmering.
Jeg har noe gammelt trådbasert fra vvs variant, styringen har fungert prikkfritt fra 2001, har måttet bytte noen 24v aktuatorer.
Du må nesten finne sentralen og ta det fra der.
Hvis aktivatorene har stått i 8 år har de kanskje satt seg.

• Like
Reaksjoner: 4Fun
Da har jeg funnet ett skap i husets 1. etasje og et skap i husets 2. etasje.
I hvert av disse skapene kommer det opp en drøss med vannrør fra gulvet som er koplet til en slags fordeler i messing.
Fra denne messig-fordeleren går det ledninger til sentralen (bilde nedenfor) og så er det et display/styringspanel koplet til styringsenheten.

Du får google Uponor t75 så finner du bruksanvisning på termostatene dine.

Jeg ser nå at jeg har Uponor termostat T45 og sentral T55, kan det stemme?
Er det da slik at hver termostat i hvert rom er koplet trådløse til denne sentralenheten?
Er det via blotooth tror dere? Jeg finner de ikke på mobilen min når jeg søker på blotooth.
uponorA.jpg

Kanskje sentralen er c56, det ser du når du finner den.
Den sitter ved samlestokken antagelig i nærheten av varmepumpa.

Er det denne du tenker på?
UponorB.jpg

Hvis aktivatorene har stått i 8 år har de kanskje satt seg.
Beklager, dette er sikkert et teit spørsmål, men hva er en aktivator?

Og så fant jeg to separate "styringspanel/display" som er koplet til hver sin sentral i 1. og 2. etasje.
UponorC.jpg

Da har jeg funnet ett skap i husets 1. etasje og et skap i husets 2. etasje.
I hvert av disse skapene kommer det opp en drøss med vannrør fra gulvet som er koplet til en slags fordeler i messing.
Fra denne messig-fordeleren går det ledninger til sentralen (bilde nedenfor) og så er det et display/styringspanel koplet til styringsenheten.

Jeg ser nå at jeg har Uponor termostat T45 og sentral T55, kan det stemme?
Er det da slik at hver termostat i hvert rom er koplet trådløse til denne sentralenheten?
Er det via blotooth tror dere? Jeg finner de ikke på mobilen min når jeg søker på blotooth.
Vis vedlegget 2681

Er det denne du tenker på?
Vis vedlegget 2679

Beklager, dette er sikkert et teit spørsmål, men hva er en aktivator?

Og så fant jeg to separate "styringspanel/display" som er koplet til hver sin sentral i 1. og 2. etasje.
Vis vedlegget 2682
Det er trådløs overføring, ikke bluetooth, muligens bruker de noe av de "frie" frekvensene, (f.eks 433mhz). evt noe properitære greier

det heter ikke aktivator, det heter aktuator. det er "motoren" som åpner og lukker ventilen på samle stokken din

• Like
Reaksjoner: AdrianS
På det andre bildet ditt har du sentralenheten. Det går ned fem svarte ledninger fra venstre siden, de går til aktuatorene som sitter på samlestokken av messing.
De er lett utskiftbare og koster gjerne 3-500 kr pr stk.
Når de får strøm så tar det to-tre minutter før de åpner.
Ventilene i samlestokken kan også ha satt seg hvis de ikke har jobbet på åtte år.

Det går ned fem svarte ledninger fra venstre siden, de går til aktuatorene som sitter på samlestokken av messing.

Disse blå sakene?
Er det disse som er aktuatorene?

Så de stenger og åpner for vannet i de ulike rommene?
Det betyr at hver aktuator er koplet til en trådløs termostat, via sentralenheten?

Da må jeg finne bruksanvisning til sentralenheten og se om jeg kan få koplet sammen trådløse termostater og sentralenheten.

20250810_121038.jpg