Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

TrygdeNissen

Sersjant
26 Jan 2025
16
10
Nå skal vi strax i gang med å bygge nytt hus - og da har det selvfølgelig startet å rykte diverse ting i vårt Boligpartner hus fra 2009.
Sist ut er Uponor C-56 Kontrollenhet som snakker med de trådløse termostatene og deretter styrer aktuatorene på hver enkelt kurs.

Jeg har løsnet de 3 skruene på boksen og ser nå at alle lamper blinker non-stop.

På baksiden av boksen kan jeg se at plasten er brun etter sterk varme akkurat der hvor strømledningen går inn i poweret.

Betyr dette at boksen er ferdig?

Skjermbilde 2025-01-26 195451.png

• Like
Reaksjoner: Arne
Oppdatering:
Nå slukket alle lampene å blinke og boksen er helt dau.
Jeg merker at det blir varmere i huset, så systemet leverer i hvert fall varme ut på gulvene.

Noen som har en idé om hva dette kan være?

Kjent problemstilling er jeg redd!
Har vært gjennom samme runde selv.

Ettersom Uponor ikke kan skaffe deler til gamle systemer - eller reservedeler - så er deres løsning (selvsagt) å investere i nytt utstyr.
Da ryker du fort på nye sentralstyring, nye termostater og nye aktuatorer.
I mitt tilfelle med 6 kurser nede og 6 kurser oppe var beste tilbud på 21.000 + montering.

Så da ble det den korte og greie turen til Finn.no og kjøpe en pent brukt.
Med litt hjelp fra bruksanvisningen som jeg fant på nett måtte jeg knytte de 6 trådløse termostatene til sentralstyringen.
Veldig enkelt og greit. Betalte 1800,- for en pent brukt C-56 av en hyggelig kar fra Dokka.

Sparte godt og vel 25.000 på å fikse dette selv - også sparte jeg miljøet for en del ny plast og drit.
Win-win. Finn.no is your friend!

• Like
Reaksjoner: Neo
Alle som har hatt Uponor anlegg fra 2007-2013 har vel erfart defekte styringsbokser.
Min erfaring tilsier at det er poweret i styringspanelet som knekker pga høy varme.
Elektrolyttkondensatorene på kretskortet "tørker ut" og blir veldig sårbare.

Kjøp en brukt boks på Finn.no og bytt den selv.
Da sparer du både lommeboka og moder natur.

Takk for gode tips og innspill!
Løsningen på denne ble ganske rett frem ettersom Uponor ikke kunne skaffe ny.
Brukt unit ble kjøpt inn på Finn.no til 1500,- og etter litt detektivvirksomhet fant jeg bruksanvisning som forklarte hvordan man melder opp trådløse termostater til de ulike kursene.

Har hatt litt mye småplukk med tekniske duppeditter til huset nå i det siste.
Kanskje ikke så merkelig i et hus som trekker på 16. året.