Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

TrygdeNissen

Sersjant
26 Jan 2025
22
11
Hei.
Poden i huset har klart kunststykket å turne i gardinstangen.
Resultatet er at gardinstangen nå ligger på gulvet og gardinstangfestene ble røsket rett ut av veggen.

På den ene siden (venstre side) var det montert små plastplugger, så de gikk det greit å erstatte med noen litt kraftige Mollyplugger med 13mm hull.
På den adre siden (høyre side) var det mollyplugger fra før. Resultatet er at pluggene ble dratt rett ut og gjennom platen.
Resultat; svært hull i gipsplaten.

Noen som har innspill på hva jeg kan fylle dette hullet med?
Tenker at Tec7 er utelukket, fordi jeg må ha noe som gir skikkelig skrufeste.

En eller annen form for masse, pasta eller liknede som fester god til baksiden på gipsplaten og til selve gipsplaten?
Om nødvendig kan jeg få presset inn "fyllmasse" godt inn bak gipsplaten rundt det hele for å skape feste.
Får sikkert inn en hel 300ml patron om nødvendig.

Noe annet jeg kan fylle hullet med, som gir skikkelig skrufeste?

20250901_181627.jpg 20250901_181618.jpg
 
Gips. Her er det bare å gå til å felle inn en ny bit plate.

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Og mens du er igang så kan du jo hive inn et skikkelig spikerslag til gardina også, så poden kan turne i den uten at den løsner?
 
Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: Henkii
Usj, gjøre hullet større? :cry:
Jeg er redd dere har rett, men:

Ikke noe jeg kan sprute inn med patronsprøyte, som gir tilsvarende feste? 🫣
 
Hvis du har muligheten til å begrense "hulrommet" på baksiden i volum, så ville jeg vurdert denne fra Casco.
Casco Sponplatelim +
Det er ganske tyntflytende saker, men det herder gaaanske raskt.
Hvis du klarer å legge flere lag, og kanskje bygge opp et tykt lag, så vil dette sitte som et skudd.

Hvis du begrenser hulrommet bak, legg en tynn plast (gladpack) over hullet.
Stikk spissen inn/gjennom plasten og tyt på. Når det er herdet så fjerner du plasten og lar det herde videre.

Når den herder så får den en passe hard konsistens som egner seg for å borre og skru direkte i.
 
Er det virkelig noen som tror man kan sparkle / lime et slikt hull og så henge en gardinstang i dette hullet? Jeg kan bli overrasket, men har dessverre veldig liten tro på at det kommer til å funke.

Tror også det blir minst like mye jobb som å bare tette på tradisjonelt vis med treverk og gips. Fordelen med denne metoden er også pris, en bit gips, et par skruer og en plankebit er så godt som gratis 😊
 
  • Like
Reaksjoner: LtdEdFred og Henkii
Lytt til @oddbjoh og @Julenissen sine gode råd ovenfor.

Hvis du på død og liv skal forsøke fylle dette hullet med en "masse", så ville jeg forsøkt denne.
Megaflis: Dana Lim Fille Extra 619
Legg lagvis og la det herde mellom påføringene.


Sterk fyllsparkel for sparkling av dype hull, både ute og inne, egner seg godt til sparkling av tre, betong og gips, og gir en skruefast flate. Farge: Hvit
Fyllsparkel Extra 619 er en fiberforsterket spesial sparkelmasse til dype hull, fra skruer, spiker, plugger ol. Godt egnet til tre, puss, betong, gips ol. Kan påføres opp til 20mm av gangen. Sparkelmassen synker ikke og gir en sterk sparklet flate som er lett å slipe, og er spiker og skruefast. Herdet sparkelmasse kan overmales og er fuktbestandig. Bør beskyttes mot direkte vannpåvirkning.

Overflaten skal være støvfri og fast. Jern skal grunnes. Sparkelmassen påføres med håndsparkel. Slipetørr etter 10-20 min. (tynne lag). Skruefast etter ca. 15 timer (ved 10mm tykkelse) og va 35 timer (ved 20mm tykkelse). Verktøy rengjøres umiddelbart med vann. Det henvises for øvrig til Produkt Informasjonsblad. MAL-kode: 00-1 (1993).

Dana Lim Fille Extra 619.jpg
 
Er det virkelig noen som tror man kan sparkle / lime et slikt hull og så henge en gardinstang i dette hullet? Jeg kan bli overrasket, men har dessverre veldig liten tro på at det kommer til å funke.
Tenkte det samme. Disse forslagene vil nok holde en skrue som de lover, men jeg ser for meg at når gardinene får dra litt i denne klumpen som ble brukt til å fylle hullet så er man prisgitt hvor godt feste denne har i kantene. Kanskje om man klarte å lage en klump på baksiden som fungerte som anker, men det høres litt vrient ut :P