Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Flemming

Kaptein
21 Feb 2025
235
106
Vi har montert en Morsø 7449 Pidestall peisovn hvor vi tidligere har hatt en gammeldags peis. Vi sliter med at det kommer røyk i rommet og at det kommer røyklukt ved fyring. Om dette er grunnet trekk eller feil i montering er usikker på.
Forsøkte å få Varmefag på befaring, men de virket mer gira på å bare vurdere om piperehabilitering kunne vært hensiktsmessig.
Det er ikke uaktuelt med piperehabilitering, men jeg ønsker jo slippe den relativt store kostnaden dersom problemet ikke ligger der, eller om vi kan løse det rimeligere.

Noen som vet hvem jeg kan kontakte i Kristiansand?

gammel_mur (1).jpgny_mur (1).jpgmontert_peisovn (1).jpg

• Like
Reaksjoner: JukeBox
Hei,
Jeg vet ikke om noen i Kristiansand som han hjelpe deg, men før du ringer en proff bør du prøve en helt enkel ting - hvis du ikke allerede har forsøkt det da :)

Vi opplevde det samme som deg. Det siv litt røyk ut i rommet hver gang vi fyret i peisovnen.
Da fikk vi tipset om at det kunne være undertrykk i huset.
Typisk vil en baderomsvifte eller kjøkkenventilator skape undertrykk i hele huset.

Løsningen var å åpne to vinduer i samme rom som ovnen og fyre opp.
Da fikk ovnen god tilgang på frisk luft og null undertrykk i rommet med peis.

Ettersom vi hadde passiv ventilasjon (ikke balanser som enkelt kan stilles inn til å skape kunstig overtrykk) så måtte vi montere pipevifte.
Pipeviften suger ut røyk og skaper et svakt undertrykk i pipen, også kjent som god trekk
:)

Så; test med å fyre med et vindu eller to på luftestilling og se om røyken forsvinner.

RSRSHG-600x567.png

Åpne vindu ga ikke noen fiks dessverre. Ga det et forsøk etter innlegget ditt @JukeBox .

Men i går kveld, i forbindelse med strømproblemer så valgte vi å gi fyringen et nytt forsøk.
Prøvde holde meg til to kubber og ikke overdrive opptenning, resultatet var faktisk at vi fyrte i mange timer uten lukt.
Det var gledelig. håper det fortsetter.

Hypoteser jeg har:
  1. Fyring med mindre ved som beskrevet i veiledningen gjør at det ikke kommer for mye røyk som siver ut.
  2. Ny ovn avgir mye lukt
  3. Fyring med malt trevirke for lenge siden har "satt seg" og luktet/røyket i ovnen og ikke forsvunnet helt før nylig
  4. Klima i går var "annerledes" og kan ha en innvirkning? Ser det i går ved fyring i går var ca -6°C, ingen nedbør og 5-6m/s vind

Hypoteser rett fra fantasien, men noen som kan si noe kvalifisert om hvorfor det fungerte så bra i går?

Det er ikke mulig at du har en vifte ett eller annet sted som går kontinuerlig?
Som stoppet opp under "strømproblemene"?
Denne viften vi i så tilfelle kunne skape et konstant undertrykk i huset ditt, som igjen vil gi problemer med røyk som siver fra ildsted ut i huset.
Når viften stopper opp, så forsvinner undertrykket og røykproblemene.
En slik vifte er ofte knyttet til baderom eller kjøkkenventilator.

Det er fort gjort å finne ut om du har undertrykk i huset.
Det første du gjør om morgenen er å ta med 30cm dopapir og holde den inntil åpningen når du åpner et vindu på luftestilling.
Trekkes dopapiret utover har du overtrykk. Trekkes den inn i rommet har du undertrykk.

Det med at det fungerte med strømbrudd tror jeg er irrelevant.
Jeg mener at strømbruddet var i maks 10 minutter, men vi lot være å ta i bruk varmefolie etterpå og tente heller opp peisen.

Angående trykk så er det eneste jeg kan tenke meg en baderomsvifte som går sporadisk, samt ventilator på kjøkkenet som kun går ved matlaging (også i går ved peisbruk).
Men takk for smart tips vedrørende trykk, jeg skal forsøke dopapir-trikset i morgen tidlig.

Ja, dette ser ut som undertrykk.
Men, vanskelig å si når du legger den slik løst når du åpner vinduet brått.
Hvis du har vinduet svakt på gløtt, så ser du om papiret trekkes inn eller ut. Forsøk det.

Gitt at dette er undertrykk, så vil "huset" hele tiden forsøke å trekke luft inn gjennom mulige "kanaler".
Nu ønsker virkelig ikke at denne "kanalen" inn er ditt ildsted/pipe.