Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Flemming

Kaptein
21 Feb 2025
197
84
Vi har montert en Morsø 7449 Pidestall peisovn hvor vi tidligere har hatt en gammeldags peis. Vi sliter med at det kommer røyk i rommet og at det kommer røyklukt ved fyring. Om dette er grunnet trekk eller feil i montering er usikker på.
Forsøkte å få Varmefag på befaring, men de virket mer gira på å bare vurdere om piperehabilitering kunne vært hensiktsmessig.
Det er ikke uaktuelt med piperehabilitering, men jeg ønsker jo slippe den relativt store kostnaden dersom problemet ikke ligger der, eller om vi kan løse det rimeligere.

Noen som vet hvem jeg kan kontakte i Kristiansand?

gammel_mur (1).jpgny_mur (1).jpgmontert_peisovn (1).jpg

• Like
Reaksjoner: JukeBox
Hei,
Jeg vet ikke om noen i Kristiansand som han hjelpe deg, men før du ringer en proff bør du prøve en helt enkel ting - hvis du ikke allerede har forsøkt det da :)

Vi opplevde det samme som deg. Det siv litt røyk ut i rommet hver gang vi fyret i peisovnen.
Da fikk vi tipset om at det kunne være undertrykk i huset.
Typisk vil en baderomsvifte eller kjøkkenventilator skape undertrykk i hele huset.

Løsningen var å åpne to vinduer i samme rom som ovnen og fyre opp.
Da fikk ovnen god tilgang på frisk luft og null undertrykk i rommet med peis.

Ettersom vi hadde passiv ventilasjon (ikke balanser som enkelt kan stilles inn til å skape kunstig overtrykk) så måtte vi montere pipevifte.
Pipeviften suger ut røyk og skaper et svakt undertrykk i pipen, også kjent som god trekk
:)

Så; test med å fyre med et vindu eller to på luftestilling og se om røyken forsvinner.

RSRSHG-600x567.png