Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Televimsen

Sersjant
28 Jan 2025
13
9
Om ikke så lenge skal vi i gang med isolering av en ny bolig.

Hva er et smart valg?
Boligleverandørene tilbyr både glava og Rockwool og prisen er tilnærmet lik.

Glava vs Rockwool: Hva er forskjellen?

Er det noen forskjell på:
  • Isolasjonsevne ?
  • Støyabsorbering?
  • Evne til å holde på eller binde fukt?
  • Brannegenskaper?
Hva ville dere valgt - og hvorfor?
Skjermbilde 2025-02-07 180910.png

Takker for alle tips & råd ::)

• Like
Reaksjoner: Arne
Hva er forskjellen på glassull og steinull?

Glassull og steinull er begge definert som mineralull.

Begge materialene har stort sett de samme termiske egenskapene. Det er dog noen forskjeller på lambdaverdiene, hvor glassull fra Glava® tilbyr produkter med lavere lambdaverdi enn steinull.

Når det kommer til lydisolering er det lite eller ingen forskjell på glassull og steinull. Men det finnes spesialprodukter som er bedre egnet for å skape optimale lydforhold i et rom.

Både steinull og glassull er klassifisert som ubrennbare materialer, selvom steinull tåler noe mer varme. Steinull smelter ved ca. 1000 grader mens glassull ved ca. 600 grader. Her er det viktig å påpeke at det er hele bygningskonstruksjonen som skal motstå brann. Isolasjonen er kun en delkomponent i den sammenhengen.

En annen fordel med glassull er at den veier lite og kan komprimeres ned til 1/5-del av sin opprinnelige størrelse. Det gir flere fordeler ved transport og lagring. Steinull kan til sammenligning ikke komprimeres like mye.

• Like
Reaksjoner: Arne
Når man skal velge isolasjonsmateriale til et byggeprosjekt, er det flere faktorer som må tas i betraktning. De to mest populære alternativene er Glava glassvatt og Rockwool. Begge alternativene har gode isolasjonsegenskaper, men det er noen forskjeller mellom dem når det gjelder brann- og støyegenskaper, fuktabsorbering og pris.

Rockwool er tyngre enn Glava glassvatt, men det har bedre brannegenskaper og er bedre egnet for lydisolering, takket være sin høyere egenvekt. Det tørker også lettere opp etter nedfukting. På den annen side er Glava glassvatt lettere å tilpasse og montere, og det klør mindre enn Rockwool.

Både Glava glassvatt og Rockwool er tilgjengelige i plater og på rull, og prismessig er de omtrent likestilt. Det er også verdt å merke seg at det finnes andre alternativer på markedet, som Ultimat, som er et relativt nytt og godkjent produkt.

Når man velger isolasjonsmateriale, er det viktig å vurdere isolasjonsevnen og brannegenskapene. Glassull isolerer noe bedre enn steinull mot varme og kulde, men forskjellen er så godt som ikke målbart. På den annen side isolerer steinull noe bedre enn glassull mot støy og har høyere smeltegrense, og dermed bedre evne mot brann.

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Dette er vel litt smak og behag, men for meg er følgende viktige forskjeller:
- Glava er luftig og lett og Rockwool er tilsvarende kompakt og tung.
- Jeg synes Glava har mer spenst, men Rockwool holder mer formen du kapper den i.
- Jeg synes Glava klør mer enn Rockwool
- Det er lettere å bære 100 pakker Glava fra lastebil til bygg - Rockwool er tunge saker

Isolasjonsmessig og motstand mor brann er vel ganske lik?

Rockwool holder formen i mange tiår, mens glava etter en stund vil begynne å sige og lage glipper i isolasjonen. Støy og brannegenskaper er Rockwool best på, basert på komposisjon og materiale.
Både glava og rockwool har lambdaverdi på 34 (rockwool kom med dette sent i fjor), så her stiller dem likt. Glava har dog produkter med lambda 32 (Ekstrem) og 31 (Veggplate, type til etterisolering av yttervegg), disse koster derimot en god del mer.

Glava er billigere og lettere å bære/håndtere enn rockwool.

Totalt sett anser jeg rockwool som vinneren mot glava, glava smelter også forøvrig rimelig lett.

Selv holder jeg en knapp på steinullen, ikke nødvendigvis Rockwool (pga ikke sponset:).

Sist fikk jeg et finsk merke i fra Byggmax når jeg handlet der og den er veldig fin å jobbe med, - Enkelt å skjære nøyaktig og klødde ikke, men kan støve så bruk maske, men det skal du vel helst uansett.

Hva ble konklusjonen her?
Er Rockwool et bedre produkt enn Glava?

Jeg har fått beskjed av tømerfirmaet som skal bygg det nye huset at jeg kan velge mellom Glava og Rockwool uten at det påvirker prisen.
Er det likegyldig hva jeg velger?

Hva ble konklusjonen her?
Er Rockwool et bedre produkt enn Glava?

Jeg har fått beskjed av tømerfirmaet som skal bygg det nye huset at jeg kan velge mellom Glava og Rockwool uten at det påvirker prisen.
Er det likegyldig hva jeg velger?
I min mening er Rockwool det overlegne produktet.
Holder formen stabilt i mange tiår, Glava vil etter tid sige og lage glipper. Bedre lydisolering og er brannsikkert.

de veggene jeg har som har glava i seg har ikke sunket èn mm siden 1970. så aner ikke hva slags glava som brukes der det synker.

glava proff 34 plate vil heller aldri synke.

når det er sagt. jeg favoriserer rockwool selv :) og benytter det når jeg etterisolerer

Har byttet Glava fra 70-tallet og det var ikke noe sig i det. Mer utfordrende at den støvet veldig og opplevdes litt mer sprø i de fine fibrene enn ny glava. Ifølge Glava så er ikke isolasjonen brennbar men den har lavere smeltepunkt enn steinull. Brannsikkerhet fremstår uansett ikke som noe stort argument for det ene eller det andre produktet. Jeg har brukt Rockwool ved ett tilfelle når lydisolasjon mellom soverom var viktig ettersom den har større egenvekt, men må si at jeg foretrekker Glava (Proff 34). Jeg opplever den som mer komprimerbar slik at den er mer tilgivende om man kutter den litt for bred. Da blir den bedre komprimert uten å miste fasongen og da er det også enklere å kutte med litt margin slik at det ikke blir gliper

Glava vs Rockwool: Hva er forskjellen?
Hva ville dere valgt - og hvorfor?

Jeg velger Rockwool hver dag hele uke, primært fordi Rockwool er tyngre (egenvekt) som gir bedre lyddempende egenskaper.
Rockwool er også MYE bedre å jobbe med (min erfaring).
Prismessig og isolasjonsevnen er vel nær sagt identisk.

• Like
Reaksjoner: TasteDyret
Etter å ha fjernet en del glava i mitt hus, og byggmester brukte rockwool, fikk jeg sammenlignet en del.

Glava reagerer veldig dårlig på fukt virker det som (blir som en våt klut), og for meg klør den noe ekstremt hvis jeg får på huden. Hadde ikke så mye formfasthet, selv den glavaen som virket av nyere slaget. Virket som tidligere eiere slet en del med å få til skjøter greit, var skvist inni hverandre en del, som skapte ujevnheter o.l.
Men i lengre periode hadde den vanlige glavaen bedre isolasjonsevne. Nå er derimot rockwools vanlige type likt med glavas (begge er 0.34).

Rockwool 34 er veldig fast i fisken, og jeg klør ikke av den i det hele tatt. Angivelig bedre lyddemping, men jeg tror det for det aller meste der handler om å fylle opp tomrom, og hvilke plater du bruker når du lukker veggen. Og rockwool fyller godt tomrommet, veldig spretten og fast nå, den nye rockwool 34. Gjør det også enkelt når jeg kutter opp skjevt, veldig enkelt å bare skvise biter inn mot hverandre uten å ødelegge noe, og samtidig merke at det er god "forsegling" i overgangen mellom bitene.

Blir rockwool på meg i det meste som en følge av alt dette.

Har bygget 2 ulike hus/hytter med Glava og Rockwool.
Heretter blir det kun Rockwool.
Mye bedre å jobbe med, platene er tyngre og virker for meg fungere bedre mot lyd og isolasjonsevnen er nær identisk.

Har bygget med både Rockwool og Glava.

Hvis jeg skal bygge på nytt blir det med Rockwool.
Mye mer behagelig å jobbe med og evnen til å isolere er tilnærmet identisk.
Rockwool er mye tyngre og ikke vet jeg om det er belagt med kunnskap, men min superenkle forskning (empiri) tilsier at Rockwool demper lyd langt bedre (i praksis) enn Glava).

• Like
Reaksjoner: Bastian