Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Televimsen

Sersjant
28 Jan 2025
12
6
Om ikke så lenge skal vi i gang med isolering av en ny bolig.

Hva er et smart valg?
Boligleverandørene tilbyr både glava og Rockwool og prisen er tilnærmet lik.

Glava vs Rockwool: Hva er forskjellen?

Er det noen forskjell på:
  • Isolasjonsevne ?
  • Støyabsorbering?
  • Evne til å holde på eller binde fukt?
  • Brannegenskaper?
Hva ville dere valgt - og hvorfor?
Skjermbilde 2025-02-07 180910.png

Takker for alle tips & råd ::)

• Like
Reaksjoner: Arne
Hva er forskjellen på glassull og steinull?

Glassull og steinull er begge definert som mineralull.

Begge materialene har stort sett de samme termiske egenskapene. Det er dog noen forskjeller på lambdaverdiene, hvor glassull fra Glava® tilbyr produkter med lavere lambdaverdi enn steinull.

Når det kommer til lydisolering er det lite eller ingen forskjell på glassull og steinull. Men det finnes spesialprodukter som er bedre egnet for å skape optimale lydforhold i et rom.

Både steinull og glassull er klassifisert som ubrennbare materialer, selvom steinull tåler noe mer varme. Steinull smelter ved ca. 1000 grader mens glassull ved ca. 600 grader. Her er det viktig å påpeke at det er hele bygningskonstruksjonen som skal motstå brann. Isolasjonen er kun en delkomponent i den sammenhengen.

En annen fordel med glassull er at den veier lite og kan komprimeres ned til 1/5-del av sin opprinnelige størrelse. Det gir flere fordeler ved transport og lagring. Steinull kan til sammenligning ikke komprimeres like mye.

• Like
Reaksjoner: Arne
Når man skal velge isolasjonsmateriale til et byggeprosjekt, er det flere faktorer som må tas i betraktning. De to mest populære alternativene er Glava glassvatt og Rockwool. Begge alternativene har gode isolasjonsegenskaper, men det er noen forskjeller mellom dem når det gjelder brann- og støyegenskaper, fuktabsorbering og pris.

Rockwool er tyngre enn Glava glassvatt, men det har bedre brannegenskaper og er bedre egnet for lydisolering, takket være sin høyere egenvekt. Det tørker også lettere opp etter nedfukting. På den annen side er Glava glassvatt lettere å tilpasse og montere, og det klør mindre enn Rockwool.

Både Glava glassvatt og Rockwool er tilgjengelige i plater og på rull, og prismessig er de omtrent likestilt. Det er også verdt å merke seg at det finnes andre alternativer på markedet, som Ultimat, som er et relativt nytt og godkjent produkt.

Når man velger isolasjonsmateriale, er det viktig å vurdere isolasjonsevnen og brannegenskapene. Glassull isolerer noe bedre enn steinull mot varme og kulde, men forskjellen er så godt som ikke målbart. På den annen side isolerer steinull noe bedre enn glassull mot støy og har høyere smeltegrense, og dermed bedre evne mot brann.

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Dette er vel litt smak og behag, men for meg er følgende viktige forskjeller:
- Glava er luftig og lett og Rockwool er tilsvarende kompakt og tung.
- Jeg synes Glava har mer spenst, men Rockwool holder mer formen du kapper den i.
- Jeg synes Glava klør mer enn Rockwool
- Det er lettere å bære 100 pakker Glava fra lastebil til bygg - Rockwool er tunge saker

Isolasjonsmessig og motstand mor brann er vel ganske lik?

Rockwool holder formen i mange tiår, mens glava etter en stund vil begynne å sige og lage glipper i isolasjonen. Støy og brannegenskaper er Rockwool best på, basert på komposisjon og materiale.
Både glava og rockwool har lambdaverdi på 34 (rockwool kom med dette sent i fjor), så her stiller dem likt. Glava har dog produkter med lambda 32 (Ekstrem) og 31 (Veggplate, type til etterisolering av yttervegg), disse koster derimot en god del mer.

Glava er billigere og lettere å bære/håndtere enn rockwool.

Totalt sett anser jeg rockwool som vinneren mot glava, glava smelter også forøvrig rimelig lett.

Selv holder jeg en knapp på steinullen, ikke nødvendigvis Rockwool (pga ikke sponset:).

Sist fikk jeg et finsk merke i fra Byggmax når jeg handlet der og den er veldig fin å jobbe med, - Enkelt å skjære nøyaktig og klødde ikke, men kan støve så bruk maske, men det skal du vel helst uansett.