Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Torino

Korporal
31 Jan 2025
9
27
Vi skal bore en energibrønn på et utkjent antall meter.
La oss si et sted mellom 180-300 meter dyp.
Jeg spør forresten om innspill på anbefalt boredybde i en annen tråd.

Så til poenget:
Vil denne energibrønnen kun være egnet til å hente ut energi, eller kan jeg også senke ned en pumpe og hente ut tappevann/drikkevann?
Er det slik at en energibrønn inneholder vann som ikke egner seg til å drikke?

Er det andre grunner til at jeg ikke bør vurdere å hente ut drikkevann fra en energibrønn?

bilde_med_trykktank2.jpg

• Love
Reaksjoner: Konglehuset
Det er ikke noe problem å hente ut drikkevann av en energibrønn, men det forutsetter at du hele tiden har veldig god tilstrømning av nytt friskt vann i brønnen.

Hvis du tapper mye vann vil store deler av brønnen stå uten vann i korte eller lengre deler av tiden og din varmepumpe vil da oppføre seg som om du har fryktelig få aktive meter i brønnen. Det er ikke gunstig. Spesielt på vintertid.

Hvis du kun tenker tappe sommervann til vanning i hage, fylle basseng etc. så vil dette gå helt fint.
Varmepumpen beslaster energibrønnen din svært lite sommerstid.

Jeg ville også vurdert faren for lekkasje av HX 35 etylenglykol/kuldebærersprit til drikkevannet som så stor at jeg ville hatt betenkeligheter med å kombinere dette.

Det er ikke sikkert at det sprekker lekk umiddelbart, men lekker dråpe for dråpe.
Ikke noe problem hvis dette er sommervann til vanning og bilvask, men drikkevann er risikoen for stor.

Mener å huske at min energibrønn er Ø160mm eller Ø165mm.

Kollektorslange er 40mm tur og 40mm retur.

Det gir nok plass til et 40mm rør og en strømkabel ned til en pumpe. Problemet blir nok å finne en pumpe som er Ø100mm....og da har du 20mm klaring ved behov for sørvis.

Usikker på om det er en god ide, eller ikke.