Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !
Min brønnborer sier at man kan regne med å hente 40 watt per aktive meter med energibrønn.
Dette vil gi følgende brønndybder og effektuttak:
  • 50 meter - 2 kW
  • 100 meter - 4 kW
  • 150 meter - 6 kW
  • 200 meter - 8 kW
  • 250 meter - 10 kW
  • 300 meter - 12 kW
  • 350 meter - 14 kW
Etter hva jeg forstår varierer dette mellom ulike energibrønner som en følge av type bergart, mengde på naturlig gjennomstrømning av vann ut/inn av brønnen osv.

Selve varmepumpen bør være dimensjonert riktig etter størrelsen på huset som skal varmes opp for å unngå unødig mange drift start/stopp (kommer for fort i mål) eller alt for lang gangtid på kompressor (kommer aldri i mål).

Sånn generelt ser jeg ingen grunn til å spare noen kroner på å bore en minimal brønn. En overdimensjonert energribrønn vil utelukkende sørge for at varmepumpen har maksimalt optimale forhold på jobbe under. En underdimensjonert brønn vil bare skape trøbbel og det er ikke lett å utvide en 150 meter brønn til 250 meter brønn senere. Jeg har sett underdimensjonerte brønner fryse som følge av for stort effektuttak.

8 kW bergvarmepumpe Thermia Diplomat G2 her i huset (levert av Normann Etek for 15 år siden) og den jobber mot et borehull på 200 aktive meter. Stemmer godt med listen til @COP litt lenger opp på tråden her vaffal!

• Like
Reaksjoner: Jboi