Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Sean Banan

Menig
15 Apr 2026
3
4
Hei,

overtok et hus i november, som har en litt eldre Yale Doorman Classic.

I det siste har vi merket at selv om det sier klikk ved låsing, så får man opp døra allikevel ved å dra i håndtaket, både inne og ute. Det betyr i praksis at døra egentlig ikke er låst. Fint at vi har alarm i det minste....

Vi har byttet batterier. Døra går igjen slik den skal ser det ut til. Jeg har smurt opp. Hva kan jeg prøve da? Håper noen har erfaringer de kan dele....

Det høres egentlig mer ut som et mekanisk justeringsproblem enn batteriproblem.

På Yale Doorman Classic er det første jeg ville gjort en låsetest med åpen dør. Trykk inn låsesperren og prøv å låse.
Når den er riktig låst skal håndtaket bli stivt, altså at det ikke skal kunne trekke inn hakeregelen/fallen.
Hvis låsen fungerer fint med åpen dør, men ikke når døren er lukket, er problemet veldig ofte at avstanden mot sluttstykket er blitt for stor eller at døren har seget/beveget seg litt. Yale anbefaler ca. 3 mm dørspalte, og maks 5 mm.

Siden du skriver at den sier klikk, men døren likevel kan åpnes med håndtaket, ville jeg derfor sjekket:
...om døren trekkes langt nok inn mot karmen
...om sluttstykket sitter riktig og ikke er slitt/skjevt
...om låskassen står plant med dørbladet og ikke er sunket litt inn
...om problemet blir verre/bedre hvis du presser døren litt inn samtidig som du låser

Hvis den fortsatt ikke låser skikkelig selv med åpen dør under testen, ville jeg sett på kabler/kontakter først.
Hvis det også er i orden, kan det være slitasje eller feil i selve låskassen.

Jeg ville begynt med justering av dør og sluttstykke før jeg bytter deler, for det er ofte der feilen ligger på disse når de ellers ser ut til å låse.

Hei, og takk for innspill.

Jeg har tatt låsetesten. Låsesperren går inn slik den skal når man vrir i håndtaket.

Jeg har prøvd å smøre litt utenifra. Jeg har så tatt testen om hva som skjer når man holder øverste pinnen inne, som at døra er lukket (mens døra i seg selv er åpen). Da ser jeg at låsepinnen går tilbake (slik den ikke skal) når jeg vrir på håndtaket utenifra og innenifra. Etter at jeg smurte opp mer, ser jeg at den prøver innimellom å la låsepinnen stå ute slik den skal, så det funker av og til. Kan det ha noe med fjæra på håndtaket å gjøre? Det er jo en slitasjedel. Alternativet er å bytte hele mekanismen, det koster vel knapt 2000 kr.

• Like
Reaksjoner: Kapteinen