Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

mvtw

Menig
8 Apr 2026
4
2
Hei,
Tenker å anlegge ca 50m2 platting i hagen. Vanskelig tilkomst for tyngre maskineri gjør at jeg vil gjøre lite grunnarbeid. Halve arealet er allerede ganske grei iom det har stått en markterasse der som nå er revet. Ellers er det stort sett leire i grunnen og det har ikke vært gjort noe grunnarbeid i hagen de siste 50 årene. Jeg tenker derfor å skrelle av litt av plenen, og ha et tynt lag pukk for å gjøre det mest mulig plant. Ellers var tanken å bruke 30x30x5 heller med justerbare plastføtter. Spørsmålet er om det egentlig hadde vært bedre å bruke xps under føttene istedenfor heller? Alternativt ha xps under hellene hvis det er enda bedre?

Noen som har noen synspunkter?

Er dette med tanke på å forhindre forflytning pga tele/frost i bakken? I så tilfellet mener jeg du er avhengig av å legge XPS sammenhengende under hele plattingens område og litt utenfor, ikke bare under hver plastfot. Dersom jeg forstår beskrivelsen av hva du ønsker å gjøre korrekt. Du må forhindre frost i bakken i hele området under plattingen dersom det skal ha noen hensikt. Jeg hadde nok bare lagt et drenerende lag og brukt betongheller under føttene. Dersom terrenget tillater, så legg drenerende masser slik at vann faktisk dreneres bort en retning også, og at du ikke bare lager et basseng av jord med pukk i.

Noe bevegelse kan man akseptere på en platting, og blir det for merkbart så kan du skru av noen bord og justere føttene på nytt.

Jeg frykter tele og forflytning ja!

Jeg skal faktisk grave ned et drensrør i forkant av platten da jeg er plaget med en del vannansamling i dag. Naboen har faktisk et drensrør som har utløp i en skråning rett ned på min tomt som jeg ifbm prosjektet skal forlenge. Planen var å skrå jordlaget under plattingen mot drensrør og avrette med et tynt lag pukk på toppen for å få det litt i vater. Jeg ønsker derimot ikke å grave meg 20cm ned. Så lenge jeg sikrer at overflatevannet renner bort så kan vel litt xps under hver fot gjøre susen framfor å benytte heller?

Min terasse er festet til huset på ene side, der det er fjell har jeg støpt støtter, resten av området er der ymse masser, her er det lagt xps, støpt fundament som er ca 50x50x10cm, med en søyle i midten og sko på toppen som det ligger dobbel 2x8 toms, området som er isolert går ca 1 meter utenfor, har ikke beveget seg i det hele tatt, kjører snøfreser på ca 280kg på den om vinteren.
Har også laget utebod på ca 15kvadrat, samme prinsipp, men her er det kun komprimert sort jord med hopptusse. Isolert under hele og 1m utenfor.
Ingen bevegelse på ca 10år.Gravde tilbake over xps med stedlige masser

Hvis målet er å fordele last er det mye bedre med en enkel betonghelle på 50x50 under hver fot.

Hvis målet er å isolere mot frost og hindre telehiv, så kjører du ett hekt sammenhengende lag under hele markterrassen - oppå et lag avrettet pukk.

Jeg fjernet gamle platten i dag. Den lå tidligere rett på avrettet sand/pukk uten føtter. Imponerende lite råte til å være 40-50 år. Når jeg detimot gravde meg litt ned da jeg trenger noen ekstra cm for å bruke justerbare terasseføtter, ser jeg at det allerede ligger ispor i grunn med plast over. Jeg er ikke nevneverdig imponert over fall da den ser ut til å ha lite fall fra huset (ingen kjeller under). Under ispor er det et lag med sand og detetter leire. Kan der være greit nok å legge et veldig tynt lag pukk på eksisterende isolasjon? Jeg trenger som sagt noen cm for å få plass til 3cm terasseføtter.

Vedlegg

• 1776004432550858066917420680709.jpg
    1776004432550858066917420680709.jpg
    2,3 MB · Sett: 4
  • 17760048033087465570856416862017.jpg
    17760048033087465570856416862017.jpg
    2,9 MB · Sett: 4
For du skal ikke bygge større terrasse, og det ligger allerede isopor der? Dersom det er tilfellet og du vil gjøre det enkelt, så ville jeg ha lagt lagt stensand istedenfor pukk, rett og slett for å ha et materiale som er lett å planere, stødig og som maur ikke liker. Deretter betongheller som føttene kan stå på. Tidligere i tråden har det jo vært diskuter xps, som er veldig kompakt og ikke komprimeres. Men isopor blir lett komprimert, så du trenger masser og stein over som fordeler lasten.

Ideelt sett, ut i fra din beskrivelse av vannproblematikk over så hadde jeg fjernet alt sammen, også isopor, og sørget for at vannet hadde et sted å forsvinne og lagt ned xps. Som foreslått over. Det er i grunn et spørsmål om omfang og kostnader 👍

• Like
Reaksjoner: Siggy
Takk for svar. Er veldig plaget med maur rundt huset, men aldri under denne platten. siden det skal lite til å bytte ut isopor med xps tror jeg at jeg ender opp med det samt et litt tynt lag pukk/drenerende masser over. Jeg ofrer noen cm masser for å få terassefotene under. Jeg skal doble størrelsen på platten,men gravejobben blir heldigvis ikke så stor som fryktet iom det allerede lå isolasjon i grunnen :)

• Like
Reaksjoner: KristianM og Siggy