Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Cobra Kai

Sersjant
21 Sep 2025
11
1
Da gir vi det et forsøk.
Vi skal bygge Vinje fra Mesterhus og spaden går i jorden våren 2026.

Det er mye som skal på plass, men god WiFi-dekning er er absolutt must.
I likhet mer flere her inne er det Ubiquiti som gjelder og i dagens bolig har vi 3 AP'er og det fungerer greit.
1 AP i husets 2. etg, 1 AP i husets 1. etg og 1 AP i garasjen.

Det er ett sted vi savner god dekning og det er utendørs.
Både voksne, barn og robotklipper savner god utendørs dekning.

Men, nå er det blanke ark og nye fargestifter som gjelder.
Se tegningene mine vedlagt med 2 ulike forslag tegnet inn.
Rød løsning og Blå løsning.

plan1.jpg plan2.jpg fasade1.jpg fasade2.jpg fasade3.jpg fasade4.jpg

Hvilken køsning ville du valgt?
Eller kanskje enda bedre: Kanskje du har et bedre forslag?

Både blå løsning og Rød løsning inkluderer 6 stk AP.
Tanken er at i begge løsninger plasseres et AP sentralt i taket midt i 1. og 2. etg og dette AP kjører kun 5gHz og 6Ghz.
De fire AP utendørs kjører kun 2,4Ghz for max rekkevidde og for å unngå å forstyrre nettverket inne.
Tror dere det er en grei løsning?

Så til plassering.
Hvis dere skulle ha 4 stk AP ute.
Ville dere ha valgt rød eller blå løsning?

Eller ville dere valgt noe helt annet?

Grunnen til at jeg spør er at jeg må få prosjekter inn x-antall datapunkter der jeg skal ha AP's.
:cool:

Sist redigert av en moderator:
For god dekning innendør: God plassering av sendere på sentrale steder. Om mulig fremføre kabel til trådløse sendere. Alternativt mesh løsning. Sendere skal stå fritt, gjerne i taket, og normalt sende signal horisontalt.

Utendørs dekning vil avhenge av krav. Det vil være dekning rett utenfor huset, signal stopper ikke av vegg. Men, lengre avstander vil gjerne kreve utendørs WiFi sender.

Sist redigert:
@Cobra Kai,
Du kan jo kikke litt på denne tråden: Oppgradering av hjemmenettverk til Ubiquiti 10G - Gateway, Switch og Aksesspunkt.
Jeg holder på å teste litt, og nå kjenner ikke jeg ditt budsjett, men jeg ville glatt ha vurdert en E7 i taket i husets 2. etg. Ytelsen til E7 i 5GHz og 6GHz båndet er helt sinnsyk. Jeg ville kanskje ha lagt kabel til et punkt i husets 1. etg, men ikke tatt hull i taket. Mest sannsynlig holder det med AP i 2. etg når du får en så fin plassering høyt oppe i himlingen.

Utendørs AP på 2,4Ghz er en en ganske fiffig løsning, hvor du deler opp på den måten du tenker.
Men, E7 ville jeg ikke vurdert utendørs, rett og slett fordi 4 stk E7 koster mye mer enn det smaker og så er den ikke beregnet for utendørs montering.

Jeg tror jeg ville valgt "mønemontering". Da kommer du høyt opp (det er bra) og du får de 4 senderne lengst mulig unna hverandre.

Dropp mesh i alle fall, det er ingen grunn til å ha det når du har kabel.

I forhold til dekningen ute er det greit å ha litt oversikt over tomta også.dwt finnes endel antenner som typisk dekker nesten hele tomta om du kan plassere dem i et hjørne. Noe annet du må tenke på er høyder på utendørs, les litt på spredningsmønster på antennene - ofte er det ganske smalt i vertikalplanet slik at en antenne som står høyt kan gi blindsoner under.

• Like
Reaksjoner: Cobra Kai
Jeg har valgt blå løsning, utendørs aksesspunkt med UMA-D retningsstyrt antenne på to sider av huset. Kanaler er valgt slik at aksesspunkter i liten grad overlapper i frelvensbånd. Men jeg angrer litt på plassering. Har opplevd at det ene aksesspunktet falt ut og måtte resettes, og det var litt ugreit øverst i møne med stige. Så ville heller valgt rød løsning, eller plassert aksesspunktet slik at det er tilgjengelig fra et vindu i annen etasje.

Jeg synes du har gjort en veldig god jobb med planleggingen @Cobra Kai.
Det er smart å tenke på WiFi før huset står ferdig. Noen innspill etter å ha sett på tegningen:
  • Innendørs: Ett AP midt i hver etasje er en god start, særlig når du setter dem i taket. Da får du best mulig spredning. Men husk at 5/6 GHz ikke går så godt gjennom vegger og gulv – om huset har stor grunnflate eller mange rom med betong/isolerglass kan det hende du trenger et ekstra AP innendørs senere.
  • Utendørs: Fire AP’er på 2,4 GHz gir bra dekning rundt huset, og gir robotklippere, kameraer og lignende stabil kontakt. Viktig at de er ekte utendørs-AP’er (IP-klassifisert, tåler regn/frost). Plasseringen du har skissert ser grei ut, men jeg ville sjekket at de faktisk dekker de områdene du bruker mest (terrasse, inngang, hage).
  • Kabling: Kablede AP’er er gull. Da får du stabilitet og unngår hastighetstap som ofte oppstår i trådløs mesh.
  • Kanalvalg/sendeeffekt: Tenk på å justere kanal og styrke slik at AP’ene ikke “krangler” med hverandre. Mindre overlapping = mer stabilt nett.

Alt i alt synes jeg oppsettet ditt "blå løsning" gir best balanse mellom innendørs kapasitet og utendørs rekkevidde. Hadde jeg vært deg, ville jeg lagt ekstra trekkerør slik at du kan flytte eller supplere med et AP senere, om du ser at det blir noen døde soner.

Har du vurdert om du skal kjøre samme SSID på alle AP’ene (for sømløs roaming), eller skille ut et eget nett for utendørs enheter?

• Like
Ville som sagt droppet ap I mønet, det blir for høyt både for vedlikehold og signalene - du får skygge inntil huset med de fleste antenner.

• Like