Da er beslutningen tatt og jeg oppgraderer nettverket til Ubiquiti, og samtidig tar jeg steget fra 1G til 10G.
Da er orden lagt hos
Multicom og jeg gleder meg som en unge.
Da er varene levert, det vil si switch
USW-Pro-XG-8-PoE og aksesspunkt
E7.
Gatewayen
UCG-Fiber er det åpenbart en trang leveringssituasjon på, så det får jeg smøre meg med tålmodighet.
Jeg må nesten starte med innpakningen. Den er en fryd i seg selv. Nesten på "Apple-nivå".
Byggekvaliteten på produktet er upåklagelig. Gode materialer. Tunge og solide produkter. Førsteinntrykket er helt prima.
Tar produktene rett ut av esken, tafser litt, plukker til strøm og nettverk, åpner UniFi SiteManager, velger hjemmenettet, de to nye produktene dukker opp, trykker "adopt" og vi er Reday To Go. Alt fungerer rett ut av esken.
Dette er Ubiquiti i et nøtteskall. Alt bare funker. Rett ut av esken. Alt setter seg opp selv. Alle automatisk innspillinger og oppsett fungerer helt av seg selv. For oss som har lyst til å mekke litt dypere ned i salaten er det svært gode muligheter til det også - vær du sikker!
Aksesspunkt
E7
Dent er viktig å merke seg at denne krever PoE++ ettersom den har en max power consumption på hele 43W. Byggekvaliteten virker helt sinnsyk. Den veier nesten 2kg og baksiden er en massiv støpt aluprofil/aluplate med kjøleribber. Dette er det drøyeste aksesspunktet jeg har lagt mine puselanker på. Primær nettverksport er 10G, så man bør ha en 10G switch med PoE++ kapasitet. Det har switchen jeg kommer til strax. Den har også en sekundær 1G nettverksport for high availability. Du kan snoke på alle
tekniske spesifikasjoner her. Nå skal jeg teste den opp mot, og sammenlikne med, en
U6-LR og en
U6-Enterprise. Jeg mistenker at E7 har ofret litt rekkevidde på performance-alteret. Vi får se.
Før jeg fikk dette aksesspunktet i egne hender leste jeg på amerikanske forum at den er fryktelig tung og at enkelte hadde betenkeligheter med å henge den direkte i gipstak med enkle skruer. Passe teit, tenkte jeg i mitt stille sinn. Så feil tok jeg. Når denne skal opp i gipstaket, så må den festes litt bedre enn kun noen enkle skruer inn i gipsen.
Switch
USW-Pro-XG-8-PoE
Denne virker også solid bygget. 8 stk 10G porter (+2 stk 10G SFP+) med PoE++ kapasitet. Max PoE++ per port er 60W og 155W totalt PoE budsjett.
Frem til nå har jeg benyttet en
USW-Enterprise-8-PoE (120W). Den har også 8 porter men har kun 8 stk 2,5G porter (og 2 stk 10G SFP+). Denne modellen har 230V kabelen rett i switchen og er en Enterprise modell med en liten skjerm, men på den nye er strømforsyningen flyttet ut til en separat adapter. Greit nok. Men på den gamle enterprise modellen kan man låse fase strømkabelen med en plastpinne, på den nye switchen i pro-serien er det kun en tradisjonell 6,5mm(?) strømjack som sitter litt for løst for min smak. Rett og slett for svakt Ubiquiti! Utrolig teit!
Bare en liten statusrapport fra meg. Nå skal det testes hastigheter og rekkevidde.
Min robotklipper er på 2,4GHx og 5GHz wifi, så det blir spennende å se om den nye E7 har like god dekning utover tomten som U6LR.