Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Arne

Løytnant
1 Feb 2025
89
70
Skedsmo
Ikke en oppgradering som er strengt nødvendig, men noen ganger får nerden i meg overtaket.

Litt inspirert av de flott Ubiquiti-trådene her på forumet:

Da er beslutningen tatt og jeg oppgraderer nettverket til Ubiquiti, og samtidig tar jeg steget fra 1G til 10G.

Ubiquiti USW-Pro-XG-8-PoE.jpg Ubiquiti E7.jpg

Da er orden lagt hos Multicom og jeg gleder meg som en unge.

Så får vi se om det blir en vellykket oppgradering til 10G og om Ubiquiti faller i smak.
Jeg kommer til å dele mine erfaringer her - listen ligger høyt etter alt skrytet her inne! 💪

• Love
Reaksjoner: Ola
Oi oi oi, ser man det!
Du har valgt tre ganske nye produkter, naturlig nok siden du upper gamet til 10G.
Har ingen kjennskap til disse 3 produktene, men desto mer spennende å lese dine erfaringer med disse når du setter de opp.

Det er en veldig potent switch med 10G og PoE. Ganske kult!

Hva er planen for client devices? Det er jo litt begrenset hva som støtter 10G trådløst om dagen, og om du finner noe som gjør det så har du vel neppe 10G internett-linje å fore dem med?

Absolutt veldig kult, men spørsmålet er om det blir overkill (og i så fall hvor lenge). I USA har flere og flere +1GbE med internett, men selv der er det nok uvanlig med mer enn 2.5 som var begrensningen på tidligere devices.

Også veldig spent på hva som blir erfaringen med kablingene, dvs hvor kresen utstyret er på CAT-kabler og terminering på 10G :)

Det er en veldig potent switch med 10G og PoE.
Yes, den har en ganske vanvittig intern kapasitet, og kombinert med PoE så var dette et enkelt valg.

Hva er planen for client devices?
Jeg kjører nok et litt sært hjemmeopsett med kombinert hjemmekontor og hobbybruk.
De fleste servere jeg har (HPE) står i rack og har 10/25/28G SPF kontakt + RJ45 10G

Det er jo litt begrenset hva som støtter 10G trådløst om dagen
Ja 10G trådløst er veldig lite støttet, så det AP valgte jeg rett og slett for å teste og leke med.
Og litt "future proof" :)

og om du finner noe som gjør det så har du vel neppe 10G internett-linje å fore dem med?
Jeg har 1 stk 1Gbps fra Telenor og 1 stk Gbps fra Broadcom.
Har flaks og bor nærme en jernbanestasjon, så jeg har to fibre med helt ulike føringsveier.
En går fra stasjonen og nordover og en går sydover. Heldig sånn.

Absolutt veldig kult, men spørsmålet er om det blir overkill
Absloutt, 100% overkill!

Også veldig spent på hva som blir erfaringen med kablingene, dvs hvor kresen utstyret er på CAT-kabler og terminering på 10G
Jeg har gått for følgende:

Hele huset er nå kablet med følgende Cat.8.2
Kabelen termineres som 8.1 sli kat jeg kan holde meg til RJ45.

Disse tre testes i to ulike patcheskap og i uttak rundt i huset: Keystone Cat.8 STP

Og så tester jeg disse:

Har bare testet en av kontaktene med testutstyr og det er helt råe ytelser.
Dette leverer 10G uten å mukke.
Lengste strekk er dog ikke lenger enn 75 meter, men 10G uten det minste problem.

Jeg testet 10G gjennom hele rullen på 500m og det gikk helt fint.
Riktignok i "optimale omgivelser" på rull, uten elektriske forstyrrelser ved kryssende kabler osv.

Da er beslutningen tatt og jeg oppgraderer nettverket til Ubiquiti, og samtidig tar jeg steget fra 1G til 10G.
Da er orden lagt hos Multicom og jeg gleder meg som en unge.

Da er varene levert, det vil si switch USW-Pro-XG-8-PoE og aksesspunkt E7.
Gatewayen UCG-Fiber er det åpenbart en trang leveringssituasjon på, så det får jeg smøre meg med tålmodighet.

Jeg må nesten starte med innpakningen. Den er en fryd i seg selv. Nesten på "Apple-nivå".
Byggekvaliteten på produktet er upåklagelig. Gode materialer. Tunge og solide produkter. Førsteinntrykket er helt prima.
Tar produktene rett ut av esken, tafser litt, plukker til strøm og nettverk, åpner UniFi SiteManager, velger hjemmenettet, de to nye produktene dukker opp, trykker "adopt" og vi er Reday To Go. Alt fungerer rett ut av esken.
Dette er Ubiquiti i et nøtteskall. Alt bare funker. Rett ut av esken. Alt setter seg opp selv. Alle automatisk innspillinger og oppsett fungerer helt av seg selv. For oss som har lyst til å mekke litt dypere ned i salaten er det svært gode muligheter til det også - vær du sikker!

Aksesspunkt E7
Dent er viktig å merke seg at denne krever PoE++ ettersom den har en max power consumption på hele 43W. Byggekvaliteten virker helt sinnsyk. Den veier nesten 2kg og baksiden er en massiv støpt aluprofil/aluplate med kjøleribber. Dette er det drøyeste aksesspunktet jeg har lagt mine puselanker på. Primær nettverksport er 10G, så man bør ha en 10G switch med PoE++ kapasitet. Det har switchen jeg kommer til strax. Den har også en sekundær 1G nettverksport for high availability. Du kan snoke på alle tekniske spesifikasjoner her. Nå skal jeg teste den opp mot, og sammenlikne med, en U6-LR og en U6-Enterprise. Jeg mistenker at E7 har ofret litt rekkevidde på performance-alteret. Vi får se.
Før jeg fikk dette aksesspunktet i egne hender leste jeg på amerikanske forum at den er fryktelig tung og at enkelte hadde betenkeligheter med å henge den direkte i gipstak med enkle skruer. Passe teit, tenkte jeg i mitt stille sinn. Så feil tok jeg. Når denne skal opp i gipstaket, så må den festes litt bedre enn kun noen enkle skruer inn i gipsen.

Switch USW-Pro-XG-8-PoE
Denne virker også solid bygget. 8 stk 10G porter (+2 stk 10G SFP+) med PoE++ kapasitet. Max PoE++ per port er 60W og 155W totalt PoE budsjett.
Frem til nå har jeg benyttet en USW-Enterprise-8-PoE (120W). Den har også 8 porter men har kun 8 stk 2,5G porter (og 2 stk 10G SFP+). Denne modellen har 230V kabelen rett i switchen og er en Enterprise modell med en liten skjerm, men på den nye er strømforsyningen flyttet ut til en separat adapter. Greit nok. Men på den gamle enterprise modellen kan man låse fase strømkabelen med en plastpinne, på den nye switchen i pro-serien er det kun en tradisjonell 6,5mm(?) strømjack som sitter litt for løst for min smak. Rett og slett for svakt Ubiquiti! Utrolig teit!

Bare en liten statusrapport fra meg. Nå skal det testes hastigheter og rekkevidde.
Min robotklipper er på 2,4GHx og 5GHz wifi, så det blir spennende å se om den nye E7 har like god dekning utover tomten som U6LR.

20250920_092419.jpg 20250920_092551.jpg 20250920_092444.jpg

• Like
Reaksjoner: Siggy og Ola
Dette er spennende!
Blir dritkult å lese rekkevidde og hastighetsmålingene dine!!

Jeg tipper: Rå ytelser på kort avstand. Litt dårligere rekkevidde.

Så det jeg er mest spent på er 2,4GHz rekkevidden på E7 vs. U6LR og Us-Enterprise (som er kjent for fin rekkevidde)

NB: Regner med at din robot går på 2,4GHz?

Oppdatering etter testing av nytt Ubiquiti-oppsett (UCG-Fiber, USW-Pro-XG-8-PoE og E7)
Da har jeg fått koblet opp og testet litt over tid, så tenkte jeg skulle komme med en liten oppdatering for de som var interessert.

Oppsett:
Gateway: UCG-Fiber – denne har jo UniFi-konsollen innebygd, så jeg kjører alt derfra.
Switch: USW-Pro-XG-8-PoE (10 Gb)
Aksesspunkt: E7

Alt er koblet med fiber fra hjemmesentral til gateway, og 10 Gb kobber internt mellom switch og stasjonær/filserver.

Inntrykk så langt:
– Installasjon og grensesnitt: Veldig ryddig. UniFi-konsollen i UCG-Fiber er rask og oversiktlig, og oppdager både switch og AP uten problemer.
– Ytelse: Jeg må si jeg er imponert. Kjører stabil 9,6 Gbit/s mellom PC og NAS over Cat6a, og ping ligger helt nede på 0,3 ms internt.
– Wi-Fi (E7): Meget god dekning, og faktisk litt bedre throughput enn jeg forventet. Ser rundt 1,7 Gbit/s reell hastighet med Wi-Fi 6-klient på kort avstand.
– Støy: Switch og gateway er stille ved normal last. Kun under initial oppstart hørtes de litt.
– Temperatur: UCG-Fiber ligger stabilt rundt 48 °C, switch rundt 55 °C under normal last – helt greit.

For mitt bruk (hjemmenett med litt serveraktivitet, kamera og NAS) er dette et ekstremt stabilt og raskt oppsett.
Ingen dropouts, ingen rare bugs, og alt spiller sømløst sammen i UniFi-systemet.

Hvis du først skal opp på 10 Gbit internt, så gir denne komboen overraskende mye for pengene.

Jeg vurderer å utvide med et ekstra E7 senere for full dekning i hagen – men alt i alt: veldig fornøyd

For mitt bruk (hjemmenett med litt serveraktivitet, kamera og NAS) er dette et ekstremt stabilt og raskt oppsett.
Ingen dropouts, ingen rare bugs, og alt spiller sømløst sammen i UniFi-systemet.

Hvordan vurderer du kost vs. nytte, gitt at dette utstyret du her tester koster en liten formue.

Går fra cloud gateway ultra til max nå - får vurdere om jeg også bytter switcher og annet til 2.5GbE på sikt. Var fristende med fiber-varianten, men max var på black friday til en ganske mye bedre pris og gir tilgang til access og protect (dør og kamera) samt relativt bra hastigheter.

Noen som har en switch å anbefale på 2.5GbE til en fornuftig penge?

Noen som har en switch å anbefale på 2.5GbE til en fornuftig penge?
Jeg ville holdt meg i Ubiquiti-universet, slik at du nyter godt av UniFi-systemet.
Spørs jo litt om du trenger PoE og hvor mange porter du har behov for?

Hvid du klarer deg med 8 porter, så er jo disse veldig fine.
- Flex 2.5G
- Flex 2.5G PoE

Da får du jo en 10G-port med på kjøpet
:)