Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !
13 Feb 2025
300
174
Sandnes
Hei,

Nå som ny garasjeport er bestilt og avtale med montør for montering er fastsatt, så vil jeg sette inn noen friskluftventiler da dette mangler i garasjen.
Garasjen er fra 1998 og har fått friskluft fra dårlig montert garasjeport og sidedør, dette endrer seg drastisk da ny garasjeport vil få pakninger i topp, sider og bunn.

Så da har jeg lest meg litt opp og det kommer opp at en bør ha likt antall (minst 2) lavt plasserte ventiler og høyt plasserte ventiler, da dette visstnok skaper bedre luftskifte. Det var også noe skriverier om veggside som er mest vindutsatt, men det er litt vanskelig å vite da det blåser alle veier.

Jeg synes at slike Sjalusirist m/nippel stål sort er stilrene og "gjemmer" seg litt i bordkledningen (De vil vise seg da veggfargen er gråblå-ish), men om de egner seg bedre enn Stormkapper er jeg usikker på, jeg liker heller ikke stormkapper estetisk sett. Dog så har jeg lagt merke til at en lenger ned i gata har sjalusirist på den nye garasjen sin (denne er oppvarmet med varmepumpe).

Legger ved noen bilder av innsiden av garasjen for info og all hjelp tas imot. :)
20251202_193841.jpg
20251202_193851.jpg
20251202_194005.jpg
20251202_194030.jpg

• Like
Reaksjoner: PederO
Min erfaring er at du er inne på helt riktig spor. Når garasjeporten er godt isolert, forsvinner mye av den naturlige lekkasjen som gamle porter ga, og da stopper luftbevegelsen nesten helt. To ventiler fungerer ofte best, én lavt og én høyt, slik at du får et naturlig trekk og ikke bare et hull i veggen. Jeg har god erfaring med sjalusirist i kledning – det ser ryddig ut og gjør jobben.

Hvis garasjen brukes mer enn bare parkering, for eksempel som verksted eller oppbevaring, kan det være lurt å tenke gjennom om du bør supplere med avtrekksvifte senere. I mitt tilfelle startet jeg med passiv ventilasjon, og det fungerte overraskende bra helt til jeg begynte å kjøre inn våt bil jevnlig. Da ble det litt kondens, og en liten kanalvifte som går et par timer om dagen fjernet problemet helt.

Jeg ville startet med enkel inn- og utluft, plassert slik at luften faktisk må passere gjennom rommet. Hvis du senere ser fukt eller dårlig luft, er det lett å bygge videre med aktiv trekk. Det er ofte mer effektivt enn å overkomplisere det fra start.

• Like
Reaksjoner: Fantomtegningen
Har samme problem - hva slags vifte satte du inn? Har vurdert to enkle baderomsvifter, men åpen for andre ideer også...

Foreløpig er planen å ha en ventil på hver side av porten, lengst ned som mulig.
Men usikker på om utlufting skal være høyt i første etasje eller oppe på loftet.
1000037774.png

Jeg kom over en mekanisk veggventil som hadde fuktighetssensor og som kunne brukes ute i en kald garasje, men den klarer jeg ikke å finne igjen. Kostet mellom 3 og 4 tusen tror jeg.

Har også vært innom tanken om en dedikert frostsikker avfukter, men når slike koster godt over 10 000kr, så hiver jeg heller inn flere veggventiler. :P

Har litt tilsvarende layout som deg, men hadde tenkt å dra luften på tvers heller enn på langs av garasjen - har bare en bil inni der og den står inntil "østveggen"- Tanken er at jeg kan dra tørr luft inn på vestsiden og fuktig ut på øst.

• Like
Har litt tilsvarende layout som deg, men hadde tenkt å dra luften på tvers heller enn på langs av garasjen - har bare en bil inni der og den står inntil "østveggen"- Tanken er at jeg kan dra tørr luft inn på vestsiden og fuktig ut på øst.
Godt tenkt, kan fort bli til at jeg hiver inn én ventil eller to på vestsiden her, mulig avfallsdunkene må flyttes da de står der. :P.

Så det ble litt krise da jeg la inn 2 stk 19x148 @ 5,1m som var gjennomvåt etter pøsregnet i går kveld.

Har en annen problemstilling også, ABS plast eller Alusinkstål. Eneste som passer mtp tykkelsen på den stående bordkledningen på 22/19mm er Sjalusirist i plast med rund stuss, men jeg ønsker mest ventil i stål pga levetid (og syrefast netting). Men den i stål er bare noen få millimetere tykk.

Noen som har noen triks i ludo eller er det tilstrekkelig å skjære ut bordet under i en bratt vinkel?

Sist redigert:
Jeg ville også kjørt ventil på hvers av garasjen.
Dra luft inn nede på en side og ut oppe på motsatt side - alternativt motsatt (inn oppe og ut nede).
Da tvinges lufta å krysse garasjevolumet på på diagonalen og du får fin transport av fuktig luft ut av byggverket.

• Like