Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Hood

Korporal
9 Jun 2026
7
0
Jeg har et lite bad med teglsteinsvegg mot et soverom. Vurderer å plassere en 200 liters varmtvannsbereder i et hjørne på soverommet, der det tidligere var kjøkken.

Berederen vil stå mot to eksisterende vegger, så jeg skal bare bygge to nye vegger:
  • én vegg ut mot soverommet
  • én vegg inne i en skyvedørsgarderobe, med dør for service og utskifting av hele berederen.
Det finnes allerede et avløp på stedet, trolig 50 eller 75 mm, med T-forgrening inn på felles vertikalt avløpsrør cirka 25 cm over gulvet.

Målet er:
  • minst mulig varme til soverommet
  • minst mulig lyd fra bereder og rør til soverommet
  • en forskriftsmessig og dokumenterbar løsning som ikke blir et minus ved senere takst eller salg.

Foreløpig tenker jeg:
  1. Sikkerhetsventil kobles til eksisterende avløp?
  2. Spillbakke under berederen med drenering gjennom teglsteinsveggen til synlig lekkasjeutløp/siklemikk på badet?
  3. Waterguard/lekkasjesensor med automatisk vannstopp?
  4. Langveggen mot soverommet: 48 × 48 mm stendere med mineralull, to lag gips mot soverommet og ett lag gips mot berederskapet.
  5. Endeveggen inne i garderoben: 48 × 68 mm stendere og dør stor nok til at hele berederen kan skiftes.
  6. Ventilasjon gjennom teglsteinsveggen til badet, én åpning oppe og én nede, slik at varmen går til badet i stedet for soverommet.

Er dette en fornuftig løsning, og hva ville dere eventuelt gjort annerledes?