Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Tanition

Løytnant
10 Mar 2025
86
55
Hei, la oss et lite øyeblikk glemme hva som er teknisk sett mest lønnsomt i drift, og heller tenke at det er komforten som er det store.

Har noen erfart forskjeller mellom å legge varmekabler elektrisk med termostat i stuen, vs vannbårent system luft-vann varmepumpe?

Komfortmessig er dette de store punktene jeg tenker meg, men jeg har lite erfaring, så interessert i hva folk synes:

1.elektrisk

Irriterende med termostat som skrus av og på, men en kan kanskje få termostater som ikke lager klikkelyd?

2. Vannbårent

Bråk fra den utvendige varmepumpen luft-vann varmepumpen (ikke aktuelt med brønnboring for min del)? Plasseringen ville måtte være på yttervegg i samme etasje som stuen, bad, og soverom

Kostnadsmessig tviler jeg på at det noensinne vil lønne seg å velge vannbårent, installasjonskostnader på flere hundre tusen vil jeg nok aldri hente inn igjen i løpet av min levetid på strømkostnad, men komfort er min store ting. Overbevis meg gjerne hvis dere vil.

Den store fordelen med vannbårent i mine øyne er at man får enklere møblering. Med elektrisk så er det problemer med tykke tepper, saccosekker og annet som isolerer mot gulvet.

Elektrisk er helt klart best mtp comfort. Begrunnet med at den er mye raskere opp og ned i temperatur. Altså veldig mye lettere å styre til det du ønsker der og da.
Det finnes en mengde termostater, du kan til og med ha termostat montert i sikringsskapet :)

Holder du til i nærheten av Oslo, kan du ta kontakt med Tallberg elektro for bistand ;)