Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Farty

Korporal
25 Feb 2025
6
3
Hei
Vi har et problem, håper på litt hjelp.
Stort sett alle vannrør i huset dugger og drypper noe voldsomt.
Det ser ut som en form for kondens som bygger seg opp og deretter renner nedover røret.

Vi snakker kobber-rør og det er kun kaldt vann som dugger og drypper i rikelig monn.

Dette skaper fukt, mugg og mye stykke merker og skjolder i kjøkkenskap, på gul og vegger.

Vi flyttet inni dette huset for 3 mnd. siden og har aldri opplevd noe liknende tidligere.
Nå har vi riktignok ikke levd i et hus med alle vannrør åpent på vegg, men likevel synes vi dette er rart.

Skal deg være slik? og er det noe vi kan gjøre for å bøte på dette?
 
Høres ut som at det er høy luftfuktighet i rommet.
Kondens oppstår når temperaturforskjellen er stor (rommet er varmt og kobberrør er kaldt) i kombinasjon med høy luftfuktighet.

Dette er noe dere kan ta opp med megler av huset. Hva stod det i tilstandsrapporten?
 
  • Love
Reaksjoner: Farty
Tror også jeg ville begynt med ventilasjonen og målt luftfuktigheten i huset, virker som den er høy om det kondenserer på rørene. Er alle ventiler åpne/fungerer evt vifter eller ventilasjonsaggregat?

Ville også sjekket om du har noen vannlekkasjer som gjør at rørene blir kaldere enn normalt. Skru av alle kraner, ta turen ned til hovedkrana og lytt etter sus når du skrur den sakte igjen - evt sjekk vannmåler om du har det.
 
  • Love
Reaksjoner: Farty
Når du har gjennomført det over, så kan du isolere rørene. De kalde for mindre kondens, de varme for mindre varmetap.
 
  • Love
Reaksjoner: Farty
Takk for gode råd folkens!
Etter å ha målt temperatur og luftfuktighet kunne vi konstatere at det ikke var (hoved)problemet.
Alle verdier var ganske normale.

Når du har gjennomført det over, så kan du isolere rørene. De kalde for mindre kondens, de varme for mindre varmetap.

Vi tok en tur på Megaflis og handlet inn Armaflex til den store gullmedaljen.
Samtlige rør, varme og kalde, ble isolert med Armaflex Armacell selvklebende rørisolering og alle skjøter ble tapet godt med Armaflex tape.

I stedet for å forsøke finne ut av hvilke rør som har problemet gjortde vi kort prosess og isolerte samtlige synlige vannrør fra hovedinntak og helt frem til armatur/kran.

All kondens ble borte som dugg for solen! - Bokstavelig talt!!

Forhåpentligvis er fukt og kondensproblemet løst og de varme rørene er isolert slik at de taper mindre varme til omgivelsene.


armaflex armacell.jpg armaflex armacell I.jpg
 
Isolering av både kalde og varme rør er en god skikk som bør holdes i hevd.
Kalde vannrør isoleres slik at man unngår eller begrenser kondens.
Varme rør isoleres for å minimere varmetap og sikre høyest mulig fremføringstemperatur til forbruker.