Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Email

Korporal
21 Apr 2026
5
1
Hei!
Skal i gang med å fikse opp terrassen nå som våren nærmer seg, men kjenner jeg er litt usikker på hva som er riktig fremgangsmåte.

Terrassen er noen år gammel og begynner å bli litt grå og sliten.
Har ikke gjort noe særlig vedlikehold tidligere, så nå tenker jeg å gjøre det skikkelig – men vil gjerne gjøre det riktig første gangen.

Når på året er det best å beise terrasse?
Må man alltid vaske og evt. bruke terrasse-rens først?

Hva er egentlig forskjellen på terrassebeis, olje og maling – og hva bør man velge?
Hvor mange strøk bør man legge?

Hvor ofte må man regne med å vedlikeholde etterpå?

Ser det finnes masse produkter der ute, men vanskelig å vite hva som faktisk gir best resultat over tid??

Er terrassen noen år gammel og grå/sliten, ville jeg startet med vask/rens før noe annet.
De fleste seriøse produsenter anbefaler at tidligere beiset eller oljet terrasse renses med terrassebeisfjerner før nytt strøk, mens nytt treverk vaskes og får tørke godt først.

Når det gjelder tidspunkt, er det best å beise i oppholdsvær, ikke i direkte sol, ikke i fuktig vær, og helst når underlaget er over 10 grader.
På vår og høst må man også passe på duggfall.

På et vanlig terrassegulv ville jeg valgt en terrassebeis eller terrasseolje.

Hvor ofte man må vedlikeholde avhenger av sol, vær og slitasje, men Jotun (terrassebeis) skriver at omtrent hvert tredje år er et greit utgangspunkt for å holde terrassen godt beskyttet.