Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Gregersen

Sersjant
14 Feb 2025
12
7
Hei folkens. Jeg skal tapetsere en gipsvegg hjemme, og vil gjerne gjøre forarbeidet riktig slik at tapeten blir pen og jevn, uten at skjøter, skruer eller sparkelkanter blir synlige i etterkant. Veggen er standard gips. Skjøter er skrudd og ikke sparklet. Jeg er usikker på hva som faktisk er nødvendig før man tapetserer, og hva som bare er ekstra unødig pirk.

Det jeg særlig lurer på er om det holder å sparkle skjøter og skruer på vanlig måte, eller om man bør helsparkle hele veggen for å være trygg på at ingenting tegner seg gjennom tapeten. I samme slengen er jeg litt usikker på sliping: hvor fin bør man gå på korning før tapet, og har dere noen gode tips for å unngå små kanter og ujevnheter som blir veldig synlige i skrålys?

Hva med grunning og forbehandling. Må gips grunnes før tapet, og i så fall med hva? Noen sier vanlig vegggrunning, andre sier fortynnet lim eller “tapetgrunning”. Og når er det eventuelt aktuelt med sperregrunning? Er det bare hvis det er flekker/misfarging, eller er det noe man bør gjøre på gips uansett?

I tillegg lurer jeg på om tapettypen påvirker hvor nøye man må være. Jeg har ikke bestemt meg helt ennå, men vil forarbeidet måtte være ekstra perfekt om tapeten er tynn og glatt kontra en litt tykkere/vinylvariant?

Skjøter i platene må sparkles, spesielt de nedsenkede langsidene. Det samme gjelder over gipsskruene, hvis ikke får du luftbobler over skruene som vil gjøre det umulig å få en slett overflate (med mindre du bruker lang tid på å strekke og holde strekken over hvert hull - altså unødvendig pirkearbeid).

En gipsvegg som skal tapetseres skal ha samme grunnlag som om den skulle males, du behøver ikke å helsparkle eller grunne gipsplatene før tapetsering.
Når folk sier at det skal grunnes før, tror jeg de mener at det hjelper på med noe hvit grunning/maling der en har sparklet for å se ugjevnheter i sidelys, men dette er ikke et krav.

Å stryke hånden/fingrene over sparklet skjøter/skruehull er til stor hjelp, kroppens evne til å føle ugjevnheter med hjelp av fingertuppene er imponerende for å si det mildt.

Jeg vil ikke tro at tapettype har noe si angående tapetseringsjobben, annet en overflatestrukturen og verktøyet for å stryke tapeten på plass. Glatt og hard overflate kan du bruke en vanlig tapetsletter. Hvis det er skjøre tapeter, så bør en bruke tapetbørste.
Non-Woven/fibertapet er mest vanlig å bruke.
Fremgangsmåte er følgende:
- Rull tapetlim på veggen.
- Trekk ut tapet fra rullen på gulvet og feste den opp mot taket på veggen.
- Stryk tapeten sånn cirka nedover til du kommer til gulvet og skjær av fra rullen når du treffer gulvet.
- Gå over nedenfra og ut til sidene med tapetsletteren/børsten med svakt trykk for å presse ut luftbobler.
- Det kan være at du må gjenta forrige steg flere ganger, alt etter hvor mye luft du får ut.
- Gjenta første steg, hvis du har tapet med mønster så må du få denne til å matche mønsteret til den forrige, du må kanskje dra tapetstykket lengre opp i steg 2 for å få til dette.

Grei video som går gjennom stegene, bare litt annen fremgangsmåte.
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

• Like
Reaksjoner: MirAn