Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Balte

Sersjant
19 Feb 2025
10
6
En av de forrige idiotene av noen huseierne her valgte å investere i nytt kjøkken uten å gjøre noe med veggene og det elektriske. Situasjonen i dag er altså at halve rommet og halve kjøkkeninnredningen må dele på én dobbel stikkontakt som er nede ved gulvet, langt unna kjøkkenbenken. Og veggene er ikke akkurat vakre.

Vi ønsker oss slette vegger og minst tre doble stikkontakter til, 2-3 ved kjøkkenbenk (1-2 uttak vil gå til benkebelysning) og 1 til høyre utenfor bildet. Det blir ikke aktuelt å demontere kjøkkeninnredningen for dette...
PXL_20250808_063401953.MP.jpg
Veggen er en yttervegg, med tapetsert sponplate samt et brystpanel som de bare har lagt rundt stikkontakten.

Min første tanke her var å ta multikutteren fatt og kappe veggplaten ned langs kjøkkeninnredningen, åpne dampsperren og sette inn ny stender, få inn elektriker og så sette inn helt nye plater. Men jeg lurer på om det er like greit å gå for feks rehab gipsplater og utvide med utenpåliggende stikkontakter? Noen forslag? Kostnad er en viktig faktor da vi blir boende her maks et par år til.

• Like
Reaksjoner: AdrianS
Dette fikser en litt kreativ elektriker ganske kjapt:
* Av med lista nederst på brystningen
* På med tabbeboks/multiboks der du vil ha nye stikk
* Kabelen borres/trekkes ned fra multiboks og bak list

På samme måte kan man også komme seg opp bak kjøkkeninnredningen og dermed få på plass vinklede stikk bakerst på kjøkkenbenken.

• Like
Reaksjoner: Balte og AdrianS
Okei. Men brystpanelet ønsker jeg å fjerne siden det er drit dårlig utført arbeid, og tapeten som er over og bak brystpanelet må også bort. Vi fjernet tapet i hele stua og helsparklet veggene før vi flyttet inn, det ble nydelig men det er 119% uaktuelt å gjenta nå som vi har baby i hus 😅

Jeg kan godt legge opp til at ledninger legges i underkant av veggplater og bak listverk, hvis dette er innafor forskriftsmessig(?). Lar dette seg kombinere med å legge nye veggplater utenpå de gamle?

Om du legger nye plater utenpå det gamle så er det enda enklere, da kan du til og med skisse inn til vanlige 16mm rør og legge skjult anlegg. Det er garantert lov.

Det er stadig en debatt om man kan legge PR-kabler skjult, men mange elektrikere aksepterer dette bak list for rehab særlig om list skrus så man kan åpne ved behov.

• Like
Reaksjoner: Balte
Rive det som skal rives.
Slisse inn skjult anlegg i eksisterende veggplater.
Jukseboks på vegg til nye kontakter.
Legge ny gips, sparkle og male.

Dette blir helt strøkent!

• Like
Reaksjoner: Balte
Takk for gode svar :) Nå tror jeg at jeg forstår i alle fall første del av jobben:

1: Fjern brystpanelet.
2: Slisse inn plass til 16 mm rør fra stikkontakt ned til gulv. Noe sier meg at det må være litt plass til en fin kurve på rørene, kanskje jeg bare skjærer ut en trapes mellom stikk og gulv.
3: Sørge for at det er plass til et 16 mm rør mellom sponplata og gulvet/undergulvet. Forhåpentligvis slipper jeg å kappe noe.
4: Elektriker strekker rør og setter opp nye stikk.

Men jeg forstår bare hvordan jeg får dette lagt helt skjult fra stikk til og frem til kjøkkenbenken, ikke til under overskapene der jeg virkelig har lyst på stikkontakter. Kan jeg slisse inn plass i sponplata oppover rett på utsiden av kjøkkenbenken og til nedre hjørne på overskapene, og så gå inn i skapene derfra? og så skru en list fra gulv til tak hele veien opp langs kjøkkeninnredninga?

Kanskje dette er mest fornuftig å gjøre ovenfra? Det vises akkurat ikke på bildet, men det er en enkelt stikkontakt helt oppunder taklista midt over kokebøkene, som taklampa er koblet til. Et minus med denne er at den er tilknyttet en lysbryter som vi ønsker å få skiftet til dimmer, det funker vel heller dårlig å koble kaffemaskin og brødrister til dimmeren...

Kanskje dette er mest fornuftig å gjøre ovenfra? Det vises akkurat ikke på bildet, men det er en enkelt stikkontakt helt oppunder taklista midt over kokebøkene, som taklampa er koblet til. Et minus med denne er at den er tilknyttet en lysbryter som vi ønsker å få skiftet til dimmer, det funker vel heller dårlig å koble kaffemaskin og brødrister til dimmeren...
Det fikser elektriker med en trådløs dimmer til lampa evt, da er dimmeren fysisk oppe ved lampen og du kan dra ut konstant strøm til kjøkkenbenken uten at det påvirkes av den trådløse bryteren som står der den fysiske er i dag.