Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !
13 Feb 2025
310
180
Sandnes
Heisann,
Jeg driver å undersøker rundt friskluftventiler til å ha på barnerommet til barna, særlig ventiler med en form for støydemping, da rommet er i 2 etasje rettet mot hovedveien.
Til nå har jeg kun funnet Flexit Aero 100/125 dB serien, men de kommer dessverre bare i hvit utgave. Når jeg spurte om det var mulig å kjøpe rør og sorte kapper separat, fikk jeg i bunn og grunn "Bare spraylakker dem, lol" til svar. Da blir det å betale 500kr ekstra for sorte kapper i tillegg per ventil, som er dust.
Dette fikk meg merkbart mindre interessert i Flexit og ser derfor etter andre valgmuligheter.

Er det noen som vet om alternativer til disse, eventuelt om det finnes støydempede 100/125mm rør som kan brukes?

Edit: Fant slike preisolerte spirorør, dessverre fra Flexit, som ligner mye på de som er montert på dB modellene bare ~2cm tynnere isolasjon.
Mulig til hjemmesnekring?

All honnør til all hjelp! 🫡

Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: PilToch
Etter litt undersøkelse så fant jeg fra en Finn annonse bilder av rørene som Aero dB bruker.
1787656543914.png

Det er visstnok rørskåler som blir brukt med skumplast hylse.
Ser ut som det er noe trykkfast Glava isolasjon, kanskje en billigere versjon av Glava Rørskål Climpipe Section ALU2 (Se dokument dataark)?
I og med at dette er for Aero 100 dB er indre diameter 100mm, skumplasthylse på 1cm tykkelse (?), da gjenstår det 55mm isolasjon, altså tykkelse på 27,5mm.
Noe som forsåvidt stemmer overens med 125mm varianten, men der er det sikkert litt mindre isolasjon.

• Like
Reaksjoner: PilToch
Det spirorøret som du lenker til der er det vel stål innerst, og isolasjon ytterst. Så jeg tviler på at det demper noe som helst støy, og kun er ment for å unngå kondensering av nedkjølt metall inni veggen. Det du trenger er vel en lydfelle, som i grunn ligner på det du la ut bilde av nettopp. De fleste lydfeller er ment montert i ventilasjonsanlegg og ikke veggjennomføringer for friskluftventiler. Det er større bokser eller isolerte slanger på 1-3 meter. Men du har et eksempel på en lydfelle for gjennomføring her: https://www.staypro.no/vvs-innendor...ld-med-lyddemper-kanaldiameter-125-mm-3054498

Kanskje det finnes andre lignende varianter av det innvendig isolerte røret som du har bilde av der. Det har jeg ikke sett tidligere.