Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Mozell

Menig
28 Des 2025
2
0
Hei fine forumfolk her på FikseSelv :)

Jeg skal til å bygge nytt hus, og i tidligere prosjekter har jeg spart en del på husbyggerbudsjettet ved å ta flislegging som egeninnsats.
Det har fungert veldig greit når flisene har vært i relativt små formater.
Typisk 5x15, 15x15, 10x30, 15x60 og 20x60. Altså fliser som er ganske tilgivende å jobbe med.

Nå har imidlertid fruen (byggmesteren) varslet nye takter på flisefronten i det nye huset.
Vi snakker fliser i størrelser som 60x60, 60x80 og 60x120.
Altså ganske heftige og store formater som jeg har lite eller ingen praktisk erfaring med.

I tillegg har ønskene endret seg når det gjelder fuger.
Tidligere var 3–6 mm fliskryss helt greit.
Nå er kravet maks 1 mm fuge, og helst så lite synlig som mulig – nærmest “uten fuger”.

Da må jeg innrømme at jeg begynner å se litt mørkt på egeninnsatsen, spesielt når jeg tenker på å legge 60x120 cm fliser med 1 mm eller mindre fuge.

Da melder spørsmålene seg om hvor realistisk er dette som egeninnsats for en erfaren amatør.
Hvor krevende er store fliser sammenlignet med mindre formater i praksis?

Jeg ser for meg at det krever mer spesialutstyr enn jeg har nå for å jobbe med fliser på 60x120.
Bare egenvekten på en slik flis er vanvittig. Risikoen for å få "bom" (hulrom) under en flis vil jeg tro er ganske så stor?
Håndteringen av flisene ser jeg på som et mareritt. Kapping og saging av fliser på 60x120 cm vil kreve innkjøp av nytt utstyr.

Hvilke fallgruver bør man være spesielt obs på?
Målet er jo et pent resultat, ikke et evig irritasjonsmoment når huset står ferdig.
Når er det fornuftig å si stopp for egeninnsatsen og sette bort jobben med disse storformatflisene til fagfolk?

flis 60x60.jpg flis 60x120.jpg flis 60x120 A.jpg flis 60x120 B.jpg

60x60 er ganske kurant å jobbe med, både når det gjelder utstyr til kapping og saging og selve leggejobben.
Litt tunge fliser, men det går.
Blir fort en del kapp, så det egner seg naturligvis best i store rom. Med litt planlegging og tankevirksomhet får man gjenbrukt kapp på en annen del av rommet.

60x80 og 60x120.

Her begynner det å bli litt problematisk å håndtere flisene, både som en følge av vekten og av størrelsen.
Vil anbefale å jobbe 2 personer sammen.
Kapping av fliser på 120cm krever ofte større vannsag og flisknekker.
Kjøp også 2-4 håndtak med sugekopper med en gang.

Alle fliser på 60x60 - eller større - så smører jeg flislim både på gulv/vegg og på flisa - for å sikre god vedheft.

De få gangene jeg har jobbet med fliser på 80, 120, 180 og 240 cm så har jeg jobbet med og montert én og én flis.
Latt tørke, så montert neste.
240cm var helt ekstremt, men det var snakk om fliser på 120x240 som ble montert på vegg på et bad og det gikk veldig fint.
Det var snakk om 2 fliser i et dusjhjørne og med 2 fliser så er hele dusjhjørnet ferdig etter kun 2 fliser montert.
Det ble superlekkert. Litt sketchy å ta 2 stk 50mm hull til dusjarmatur på en flis på 120x240, men etter ett mislykket forsøk med knust flis, så gikk det på andre (og tredje forsøk)

Nå har jeg ikke noe bilde av den aktuelle installasjonen, men jeg vet at flisene kom fra NORFLOOR og at de har mye storformat fliser og er veldig flinke på den nisjen.

Dette er ikke fra en dusjsone, men mer som en splash wall bak et badekar. Ganske kult?
Kult med et helt dusjhjørne med kun 2 fliser i vinkel!

storformat flis 120x240.jpg