Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Mjau

Sersjant
25 Mai 2025
11
1
Hallo!
Vi bor i et område med skikkelig dårlig mobildekning, og fiber lar vente på seg…
Nå begynner det å bli litt frustrerende med ustabilt nett, spesielt med tanke på hjemmekontor og ungenes bruk.
Derfor har jeg begynt å se på Starlink som et alternativ, men jeg er litt usikker på hva jeg faktisk kan forvente IRL og om det er verdt investeringen?

Situasjonen vår er hva jeg tror er ganske typisk:
- Hjemmekontor med Teams-møter og vanlig kontorbruk
- Streaming av TV (Netflix, NRK, osv.)
- Litt gaming for poden, ikke avansert e-sportnivå, men det bør fungere stabilt og greit
- Behov for flere enheter på nett samtidig

Kjenner at jeg har 1000 spørmål, men jeg lodder stemingen med noen få til å starte med:)
- Hvor stabilt er Starlink i praksis i Norge? (avbrudd, værpåvirkning osv.)
- Funker det bra til videomøter (Teams/Zoom) uten hakking?
- Hvordan er det til streaming av TV – buffering eller helt smooth?
- Hva med gaming – er latency/ping god nok til at det faktisk er brukbart?
- Hvor komplisert er det å installere selv – er det “plug & play”, eller må man styre med montering, vinkling og kabler?
- Er det noen fallgruver med plassering (trær, takvinkel osv.)?
- Hvilken abonnementsplan bør man velge til vanlig bruk i en familie?

Tar veldig gjerne imot erfaringer fra dere som faktisk bruker Starlink, eller har vurdert det og droppet det – og gjerne hvorfor.

Er dette en “gamechanger” for oss som bor litt grisgrendt, eller er det fortsatt noen begrensninger man bør være klar over før man hopper på?

starlink 1.jpg

• Like
Reaksjoner: Anton
Jeg bruker Starlink i jobbsammenheng. Du har to systemer til privat bruk, mini og standard. Jeg bruker mini. På denne er installasjonen som følger:

- Legg antenna fra deg på bakken, biltaket, hustaket, tilhengeren, etc, og plugg i batteriet eller strømforsyningen.

- Vent 10-15 minutter

- Koble på accesspunktet

Det er ingen ytterligere installasjon.

Standardruteren har jeg ikke brukt, men jeg tror den har brukernavn og passord.

Jeg "gamer" ikke, men enkelte av den yngre garde gjør det. Starlink fungerer visstnok ypperlig til dette, lag er ikke et problem. Nok kapasitet til streaming og teamsmøter.

Antenna må ha noenlunde fri sikt oppover, og nordover ifølge manualen. Miniruteren dekker ikke veldig stort areal, men fungerer på hytta. Hjemme tror jeg kanskje eg måtte ha hatt repeater for å dekke hele huset. Standardruteren dekker noe større areal. Har ikke hatt utfordring med dette utstyret, det er kun å plugge i strøm så er jeg på nett.

• Like
Reaksjoner: Anton
Har brukt Starlink i snart ett år i et område uten fiber/veldig dårlig mobil og for min del har det vært en gamechanger.

Hastighet ligger typisk på 100–250 Mbps ned og 20–40 Mbps opp.

Teams og hjemmekontor funker veldig bra. Har noen korte hikkups av og til, men ikke noe som ødelegger møter.

TV og streaming fungerer helt uproblematisk – aldri buffering her.

Gaming funker greit til vanlig bruk. Ping ligger gjerne rundt 30–50 ms, men kan variere litt.

Installasjonen er overraskende enkelt – plug & play så lenge du har fri sikt til himmelen. Det er egentlig det viktigste.

Ulemper som jeg noterer meg:
Du kan ikke få fast IP.
Litt variasjon i hastighet og ping, altså ikke like stabilt som fiber.
Kan påvirkes noe av vær og hindringer.

Har du ikke fiber og dårlig mobilnett så er det ikke noe å lure på! Kjør på! Du vil ikke bli skuffet!
Det er ikke fiber, men det er milevis bedre enn slow mobil etc.

Har brukt Starlink en stund i jobbsammenheng.
Mest for å teste ut teknologien, men også som fallback ved fiberbrudd.
Ser ut til å fungere veldig stabil og godt, men det er tidvis litt treghet versus fiber.
Teit at man ikke kan få fast IP, spesielt til bedriftsbruk.
Ombord på skip er dette helt rått i forhold til de løsningene som var for kun få år siden.

Starlink kan trygt anbefales hvis du ikke har tilgang til fiber eller 5G med god dekning.

Hallo!
Vi bor i et område med skikkelig dårlig mobildekning, og fiber lar vente på seg…
Nå begynner det å bli litt frustrerende med ustabilt nett, spesielt med tanke på hjemmekontor og ungenes bruk.
Benytter du ekstern retningsbestemt antenne til 4G/5G ?
Slik jeg har forstått kan det gjøre mottak mye bedre.

Har Starlink. Fungerer veldig bra.
Ikke spesielt gøtt å game på i forhold til gamer-sønnen i huset, men det _fungerer_ sånn passe greit.
For normal surfing og hjemmekontor er det veldig bra. For videomøter er det godt nok, men ikke perfekt.