Hallo!
Vi bor i et område med skikkelig dårlig mobildekning, og fiber lar vente på seg…
Nå begynner det å bli litt frustrerende med ustabilt nett, spesielt med tanke på hjemmekontor og ungenes bruk.
Derfor har jeg begynt å se på Starlink som et alternativ, men jeg er litt usikker på hva jeg faktisk kan forvente IRL og om det er verdt investeringen?
Situasjonen vår er hva jeg tror er ganske typisk:
- Hjemmekontor med Teams-møter og vanlig kontorbruk
- Streaming av TV (Netflix, NRK, osv.)
- Litt gaming for poden, ikke avansert e-sportnivå, men det bør fungere stabilt og greit
- Behov for flere enheter på nett samtidig
Kjenner at jeg har 1000 spørmål, men jeg lodder stemingen med noen få til å starte med
- Hvor stabilt er Starlink i praksis i Norge? (avbrudd, værpåvirkning osv.)
- Funker det bra til videomøter (Teams/Zoom) uten hakking?
- Hvordan er det til streaming av TV – buffering eller helt smooth?
- Hva med gaming – er latency/ping god nok til at det faktisk er brukbart?
- Hvor komplisert er det å installere selv – er det “plug & play”, eller må man styre med montering, vinkling og kabler?
- Er det noen fallgruver med plassering (trær, takvinkel osv.)?
- Hvilken abonnementsplan bør man velge til vanlig bruk i en familie?
Tar veldig gjerne imot erfaringer fra dere som faktisk bruker Starlink, eller har vurdert det og droppet det – og gjerne hvorfor.
Er dette en “gamechanger” for oss som bor litt grisgrendt, eller er det fortsatt noen begrensninger man bør være klar over før man hopper på?
starlink.com

Vi bor i et område med skikkelig dårlig mobildekning, og fiber lar vente på seg…
Nå begynner det å bli litt frustrerende med ustabilt nett, spesielt med tanke på hjemmekontor og ungenes bruk.
Derfor har jeg begynt å se på Starlink som et alternativ, men jeg er litt usikker på hva jeg faktisk kan forvente IRL og om det er verdt investeringen?
Situasjonen vår er hva jeg tror er ganske typisk:
- Hjemmekontor med Teams-møter og vanlig kontorbruk
- Streaming av TV (Netflix, NRK, osv.)
- Litt gaming for poden, ikke avansert e-sportnivå, men det bør fungere stabilt og greit
- Behov for flere enheter på nett samtidig
Kjenner at jeg har 1000 spørmål, men jeg lodder stemingen med noen få til å starte med
- Hvor stabilt er Starlink i praksis i Norge? (avbrudd, værpåvirkning osv.)
- Funker det bra til videomøter (Teams/Zoom) uten hakking?
- Hvordan er det til streaming av TV – buffering eller helt smooth?
- Hva med gaming – er latency/ping god nok til at det faktisk er brukbart?
- Hvor komplisert er det å installere selv – er det “plug & play”, eller må man styre med montering, vinkling og kabler?
- Er det noen fallgruver med plassering (trær, takvinkel osv.)?
- Hvilken abonnementsplan bør man velge til vanlig bruk i en familie?
Tar veldig gjerne imot erfaringer fra dere som faktisk bruker Starlink, eller har vurdert det og droppet det – og gjerne hvorfor.
Er dette en “gamechanger” for oss som bor litt grisgrendt, eller er det fortsatt noen begrensninger man bør være klar over før man hopper på?
Starlink