Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Robert

Korporal
14 Mai 2026
5
1
Hei godt folk.
Veldig inspirerende og motiverende å lese alt som er skrevet her inne fra a-å.
Jeg har en sak jeg funderer på som jeg håper dere kan hjelpe meg å forstå.

Det gjelder Enova-støtte i forbindelse med bygging av ny enebolig hvor byggeprosessen starter høsten 2026 og avsluttes høsten 2027.
Hvor mye Enova-støtte kan jeg regne med å få innvilget?
Noen som har innsikt eller kunnskap de ønsker dele?...eller kanskje du er skikkelig flink til å tolke det Enova forsøker formiddle på sine nettsider.
Jeg blir i hvert fall ikke klok. :cry:

Noen stikkord om boligen:
  • Oslo
  • Energibrønn 250m
  • Bergvarmepumpe væske-væske
  • Smart varmtvannsbereder fra Høiax som spissbereder på vv.
  • Akkumulatortank
  • Vannbåren gulvvarme
  • Balansert ventilasjon
  • 30 cm isolasjon i vegg
Noen som tør estimere hvor mye støtte jeg kan regne med å få fra Enova til dette nye huset?
 
Jeg er ganske trygg på at du vil få støtte til:
- Akkumulatortank (5.000,-)
- Bergvarmepumpe (40.000,-)
- Smart varmtvannsberedser (4.000,-)

Ganske spesielt at ikke Enova støtter vannbåren gulvvarme.
Det gir en fantastisk fleksibilitet med tanke på fremtidige oppvarmingskilder.
Håpløst av et statlig organ.

Balansert ventilasjon er standard i nye hus, så den støtten gis kun til oppgradering av eldre hus.
 
Har du elbil?
Hvis du kjøper 2 stk Easee elbilladere + Easee Equalizer, så får du 10.000,- i støtte.
Da søker du om det som kalles "Pris- og effektstyrt energilagringssystem".

..og ja...de godkjenner to elbilladere + equalizer, så lenge systemet faktisk styrer minst to energilagre, for eksempel to elbiler, etter strømpris og boligens totale strømforbruk. Enova nevner blant annet batteriet i elbilen som energilager. Enova sier også at du kan ha to av samme type energilager og fortsatt kvalifisere. Altså: to elbiler kan telle som to energilagre.

Et slik anlegg koster ca 40-50.000,- , så da får du 10k i prisavslag.
Verdt å få med seg!
 
Er det ingen støtte for vannbåren varme med termostatstyring?
Det fikk jeg i 2008/2009 - og det var en ganske ok støtte også!
 
Vannbåren varme kvalifiserer ikke lenger til støtte.
Mener å huske at det ble avviklet i 2025 og at det kun er "åpne saker" (altså allerede registrerte i systemet) som får utbetaling.
Nye boliger med vannbåren varme er dessverre for sent ute med søknaden.

Ganske håpløst, for vannbåren varme gir fin fleksibilitet med tanke på fremtidig valg av energikilde og også bruk av akkumulatortank, som igjen lar deg varme opp tanken når energien er tilgjengelig eller lavt priset.