Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Arne

Kaptein
1 Feb 2025
108
80
Skedsmo
Ja, SINTEF har skrevet en bok / laget et kurs - Dampsperre eller ei?

sintef fuktsperre.jpg
SINTEF skriver:
Tre av fire byggskader skyldes fukt på avveie
💦

I dette nettkurset får du vite litt om hvordan man forebygger slike skader.

Så hva sier dere folkens?
I et nybygg i 2025 - Dampsperre eller ei?

Selv mener jeg at korrekt utført vindtetting og dampsperre fungerer svært godt i et hus med balansert ventilasjon.
Men, jeg er veldig nysgjerrig på hvordan det er å bygge en ny bolig uten dampsperre i 2025.

SINTEF:
Vi vet at tre av fire byggskader skyldes fukt på avveie. I mange av tilfellene er fuktkilden inne i huset, gjerne i form av vanndamp i romluften.

Utfordringen er at skader ofte ikke gir seg til kjenne før det har gått flere år, lenge etter at feilen er utført. I dette nettkurset får du vite litt om hvordan man forebygger slike skader.

Dampsperre eller ikke, er det mange som spør seg i forbindelse med nybygging og rehabilitering, både for konstruksjoner av mur- og betong og tre.

"Pustende" hus, dampbrems og "smart" dampsperre er begreper som har vært mye brukt i flere år, men mange vet ikke hva de egentlig innebærer.

Det finnes flere ulike produkter av alle materialene som normalt inngår i vanlige ytterkonstruksjoner; dampsperre, isolasjon, vindsperre, kledning og vinduer. Vi vet også at det finnes produkter på markedet som er fullt lovlige å selge, men som er uegnet i bruk. Hvordan kan man være sikker på at produktene man bruker er egnet?

Disse temaene blir grundig gjennomgått og forklart i nettkurset Dampsperre eller ei?

Kurset består av 5 moduler og varer til sammen ca. en og en halv time.
Kursholder er Trond Bøhlerengen, seniorrådgiver i SINTEF.

Innhold
• Dampsperre i norske bygninger
• Forutsetninger
• Krav
• Vanndamptransport
• Dampsperre ved nybygging og etterisolering

Ved kjøp av nettkurs vil du få tilsendt en e-post med aktiviseringslenke fra Kotobee (info@kotobee.com), som er vår plattform for nettkurs. Kurset er kun tilgjengelig i nettleser og fungerer godt på alle enheter. Du kan se kurset så ofte du vil i en periode på 12 måneder, på inntil 5 ulike nettlesere/enheter.

Jeg tolker det slik at SINTEF ikke avskaffer dampsperren, men prøver å rydde litt i begrepene.
Utfordringen i praksis er ofte ikke om man har dampsperre eller dampbrems, men at lufttettingen er dårlig utført.

I tradisjonelle norske trekonstruksjoner er et kontinuerlig og lufttett sjikt på varm side fortsatt det mest robuste og forutsigbare, enten det er klassisk dampsperre eller en dokumentert dampbrems.

Fuktskader skyldes som regel luftlekkasjer og byggefeil, ikke at plastfolien i seg selv er en lite tilfredsstillende teknisk løsning..

Pustende hus uten dampsperre kan fungere i enkelte spesialkonstruksjoner, men da må hele veggen være prosjektert for uttørking og fukttransport. For et vanlig boligprosjekt ville jeg personlig holdt meg til en kjent løsning med god lufttetting og balansert ventilasjon fremfor å eksperimentere.