Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

MrCool

Sersjant
3 Aug 2025
11
2
Jeg har lest at kraftige lasere kan være skadelige for øynene hvis man ikke følger sikkerhetsprosedyrer.
Hvilket verneutstyr anbefales for hjemmebruk og proffbruk, og hvilke rutiner bør følges for å minimere risiko når man måler over lengre avstander, i rom med refleksjoner, eller når man bruker laser på byggeplasser med flere personer til stede?

fare laserstråle.jpg

Dette er noe mange ikke tenker så mye over når de tar i bruk lasermåler.
De fleste vanlige lasermålere til hobby og bygg er i klasse 2, og da er risikoen ganske lav så lenge du ikke peker direkte i øynene. Men det betyr ikke at man skal være uforsiktig.

Jeg pleier å bruke enkle vernebriller (tilpasset bølgelengden) hvis jeg står mye med laseren i øyehøyde, og jeg er alltid nøye med å unngå blanke flater som kan kaste strålen tilbake. Refleksjoner er ikke bare en potensiell risiko for øynene, men de kan også gjøre målingen unøyaktig siden laseren “hopper” på feil flate. På byggeplass er det lurt å slå av eller dekke til når man ikke måler, så folk ikke uforvarende får strålen på seg.

Samtlige lasere jeg har kjøpt til dags dato har vært levert med vernebriller tilpasset den aktuelle laserens bølgelengde, helt sikkert ikke uten grunn
:cool:

Jeg tenker også at det er en fin vane å slå av eller dekke til laseren ikke er i bruk på en travel byggeplass.

Jeg må innrømme at dette er noe jeg egentlig ikke har tenkt spesielt mye over.
Jeg tar bare på brillene som følger med av gammel vane.

Men, i anledning denne tråden tok jeg et lite søk på nettet og fant følgende fra produsentens nettsider:

Vanlige linjelasere og nivelleringslasere som brukes på byggeplass og i hjemmet er som regel laserklasse 2 eller 2M (noen er klasse 3R).
Det betyr at de ikke er direkte farlige ved kortvarig øyekontakt, men man bør unngå å stirre rett inn i strålen.

Man trenger derfor ikke spesialbeskyttelsesbriller slik man gjør med kraftige industrilasere.
De grønne eller røde "laserbrillene" som ofte følger med er ikke egentlige vernebriller – de er kun laget for å gjøre linjen lettere å se i sterkt lys.

Så da må jeg nesten korrigere meg selv. Vernebriller i denne sammenhengen verner altså ikke mot noe som helst, det er en brilel som gjør at man ser linjen tydeligere.

Godt man fremdeles kan lære noe :-)