Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

kirderF

Kaptein
27 Des 2024
206
168
Norge
Drømmen om et drivhus som ikke koster skjorta.
Har slitt i en årrekke med å få ordentlig sving på tomatene i solveggen, agurker er nesten umulig og paprika er bare å glemme.
Tanken om et drivhus har streifet meg mange ganger, men så strekker ikke tiden helt til, drivhus er kostbart og det tar tid å montere.

Etter mye fundering bestemte jeg meg i år for å velge en rimelig variant som ikke krever så fryktelig mye grunnarbeider og montering.
En veggmodell som jeg kan montere på en eksisterende terrasse og kople på garasjen, altså en veggmodell.
Så på et par ulike modeller på ca 6-7m2: Qube Veggdrivhus til kr. 19.999,- og Juliana Veggdrivhus til kr. 37.359,-

veggdrivhus_qube.jpg veggdrivhus juliana.jpg

Det fristet ikke så mye å bla opp 20-40.000,- pluss litt ekstrautstyr.
Blir fort kostbare tomater og agurker med slike priser på drivhuset.

Kikket litt på ulike modeller av veggdrivhus og tegnet mon egen modell.
Grunnflate: 3,4m x 1,9m som gir 6,5m2 gulvflate
Høyde inn mot garasje 245cm og laveste takhøyde ca. 185cm
Takvinkelen er ca. 18grader, altså noe slakkere enn garasjetaket.

20250807_162038.jpg 20250807_162034.jpg

Valgte 48x98 trykkimpregnert konstruksjonsvirke etter som det tåler litt snølast, er en grei dimensjon å jobbe med og ikke minst er prisen på Coop OBS Bygg på 33,80 per meter ganske ok.

Rammeverket er skrudd sammen med Kellen utendørs treskrue i dimensjonen 5x100mm.

Tenkte det var greit å få behandlet det trykkimpregnerte treverket med "noe" før tak- og veggplatene monteres.
Valget falt på Terrasseolje i fargen Krekling (sort) fra Møre Tyri AS (kjøp Norsk🇳🇴)
Det er en tynn olje som trekker raskt inn i treverket og mønsteret i treverket blir godt synlig etter behandling.
Overflaten blir tørr og fin og ganske motstandsdyktig mot fukt og skitt. Det er greit i et drivhus.

20250808_170253.jpg 20250808_170319.jpg 20250808_170304.jpg 20250808_170332.jpg

Klarte ikke helt å vente med å montere de første veggplatene, så det ble en liten prøvemontering på den ene veggen.

Målet var å bygget et lite drivhus til en hyggelig penge, så det ble valgt trapesplater av billigste sort til tak og vegger.

Må igjen berømme Coop OBS Bygg for å ha fast lav pris på Gop Atlas PVC takplate 2400x1060/975 mm til 302,- per plate.
Den slipper veldig mye lys igjennom og har et litt blåskjær i fargen.
trapesplate.jpg

Lengden på 2400mm passet veldig godt med mitt byggverk ettersom ingen lengder er lenger enn en hel plate.

Drivhuset skal blir et sommerdrivhus, men jeg kostet på meg en tetningslist i celleskum som har samme profil som taket.
Den legges da mot rammeverket oppe og nede og fyller ut trapesformen slik at det blir ganske så tett og fint.
Med en liten lunk på varmeovn blir det med disse sikkert fint mulig å det frostfritt fra mars/april.

tetningsskum.jpg

Trapesplatene ble skrudd fast med Plateskruer/Farmerskrue 4,8x50 som har en liten stålskive og gummipakning.
farmerskrue.jpg

Disse billige takplatene er ganske så sprø og litt vanskelig å tilpasse med sag raskt og effektivt.
Skal man klare å sage dette uten å slå sprekker og flise opp kanten må man nesten håndsage med baufil.
Det hadde ikke jeg tid til, så det ble å fiske frem Festool dykksagen og montere på et fintannet blad som er beregnet på laminat og plastplater.
20250809_092647.jpg 20250809_111257.jpg

Tok en liten video som viser hvordan det gikk når jeg tok en liten test-saging:
Vis vedlegget 20250809_111401.mp4

Resultatet ser man her, ganske så flisete og stygt, selv med et fintannet sagblat beregnet på denne type materiale.
20250809_111536.jpg 20250809_111527.jpg

Nå skal det sies at selv produsenten advarer om at disse platene er laget av PVC som er stivt og ikke inneholder noen form for mykgjørelse.
Produsenten tilbyr en langt dyrere variant i polykarbonat som er mykere, sterkere, lettere å jobbe med - og nesten 3x så dyr:
Gop Suntuf trapesplate til 820,- per plate.

Løsningen ble å tape skjøten før saging med maskeringstape, og kjøre sagen fryktelig forsiktig fremover.
Da ble det ganske pen kant.

• Like
Reaksjoner: 4Fun
Tak ble så tilpasset og skrudd fast med farmerskruer.
Orket ikke tilpasse platene annet enn på lengden, så det ble RIKELIG med overlapp mellom de 4 platene på taket. ;)

20250809_100926.jpg 20250809_100226.jpg 20250809_100235.jpg 20250809_100905.jpg

• Love
Reaksjoner: Myggland
Takplatene ble kappet med ca. 5-6 cm overheng utenfor veggplaten.
Planen er å snekre en liten takrenne i treverk og beise denne svart før den monteres.
Regnvannet tenker jeg lede til en liten tønne slik at jeg har vann til plantene lett tilgjengelig.

20250809_100833.jpg

Ser jo veldig fint ut dette da!
Like viktig som at det er et drivhus som ikke koster skjorta er at det er selvlaget. Selvlaget er noe helt eget.

Jeg vil også bemerke at det var veldig smart å beise treverket før montering av platene.
Veldig kjedelig å kline beis på de fine plastplatene etter at de er montert!

Nå er det vel ikke helt ferdig etter hva jeg ser på bilden, men dette drivhuset ser jo ut til å passe veldig godt inn i stilen det er på huset og garasjen.

Du må love å avsløre hva totalprisen ble da - all den tid du skriver at dette byggverket er lommebokvennlig :p

Det hadde ikke jeg tid til, så det ble å fiske frem Festool dykksagen og montere på et fintannet blad som er beregnet på laminat og plastplater.
Det er lite som slår en Festool dykksag. Et deilig stykke verktøy!
Har til gode å teste en dykksag som fungerer like godt som Festool sine modeller.
Selv har jeg 55 og 75 modellene. Deilige verktøy.

Tok en liten video som viser hvordan det gikk når jeg tok en liten test-saging:
Veldig fin lørdagsunderholdning å se kvalitetsverktøy jobbe!

Fint lite drivhus!

Wow!! ❤️
Siden du har bygget dette på en eksisterende terrasse, hvordan tenker du dyrke tomater uten jordgulv?
Kun dyrke i potter og kasser?

Vanskelig å bygge?
Hvilket type verktøy trenger jeg for å bygge noe slikt i egen hage?

Du må love å avsløre hva totalprisen ble da - all den tid du skriver at dette byggverket er lommebokvennlig :p
Målet var å bygge dette så billig som mulig, men det måtte være så solid at det tåler høststormer og snølast.
Nå står dette i Oslo, så det er snakk om "Oslo-høststormer" og "Oslo-snølast", men likevel...
Prisen ble ganske nøyaktig 7.000,- fiks ferdig, alt inkludert bortsett fra arbeidstid.

Pris og byggetid?
Prisen ble ganske nøyaktig 7.000,- fiks ferdig, alt inkludert bortsett fra arbeidstid.

Byggetiden var ca. 2,5 dager.
1 dag med litt innkjøp og snekring av rammeverk i tre.
1 dag med litt innkjøp og montering av plastplater.
0,5 dager med snekring av dør (som ikke er min sterke side)

Men hvordan tenker du dør for å komme ut/inn?
Har snekret en enkel variant av dør. Se bilder som kommer.

Det er lite som slår en Festool dykksag. Et deilig stykke verktøy!
Festool 💚 Det er ikke mer å si om den saken.

Kun dyrke i potter og kasser?
Ja, planen er å kun dyrke i kasser, potter og krukker.
Liker tanken på å lett kunne bytte ut absolutt alt av jord, hvis behovet skulle melde seg, f.eks. sjukdom, midd, lus etc.

Hvilket type verktøy trenger jeg for å bygge noe slikt i egen hage?
Her er det jeg har brukt:
  • Kapp- og gjærsag
  • Dykksag m/føringsskinne
  • Bor- og skrumaskin
  • Vater
  • Målebånd / tommestokk
  • Snekkervinkel

Veggplater rundt døren ferdig montert.
Vanskelig å skjære ut døråpningen pent, men det gikk da på et vis...

20250810_120419.jpg 20250810_120406.jpg

Gikk for en enkel variant av dør til drivhuset.
Snekret en enkel ramme og monterte en skråstiver slik at døren forhåpentligvis ikke siger og blir vanskelig å lukke.
Billigste type hengsler til 59,-

20250810_140033.jpg 20250810_132948.jpg 20250810_133018.jpg

Dør kledt med plastplate og drivhuset er ganske ferdig.

20250810_191457.jpg

Nå gjenstår en liten låsemulighet på døren, en hjemmesnekret takrenne i treverk for oppsamling av vann og et par innvendige hyller og arbeidsbenk.

Hvordan står drivhuset etter en vinter ute?

Jeg kan få tak i noen aluminiumsvinduer med PVC-kappe som jeg skal ordne et drivhus ut ifra, men jeg vipper frem og tilbake mellom ubehandlet eller impregnert tre.
Hvitt tre kan jeg nærmest male med en gang, noe som er ønskelig, men det blir slått av levetiden til impregnert tre. Ikke det at jeg tror at trevirket på ditt drivhus har råtnet allerede. :P

Haha - Det står like fint som når jeg pakket det ned i fjor høst :p
Det var ikke mer en 70-80cm våt og tung snø på det meste, men det gikk helt fint.

Jeg valgte trykkimpregnert og tenker at det var et greit valg.
Ofte er trykkimpregnert 2x4" søkke blaute av grønn impregneringsvæske, så jeg lot de tørke litt før montering.

Rett etter montering var de raskt tørre nok til å oljes med Møretyri.
Angrer ikke et sekund på at jeg satt de inn med Møretyri FØR platene ble montert.
Det hadde bare blitt klin og søl å drive med det etterpå.

Det blir jo ganske høy luftfuktighet i et slikt drivhus og det er ikke til å unngå at man søler litt med både vann og jord.
Greit å kunne tørke av og koste litt gjennom sommeren og spyle ut med hageslangen på høsten.
Da er det greit at treverket er behandlet med "noe".
Skal ikke mane dagene med sol og vind før du kan olje trykkimpregnert, men beis/maling er det verre med (krever tørk).

Som fryktet fikk drivhuset rollen som extra-bod i vinter, så nå har jeg jobben med å tømme den for rask slik at plantene kan flytte inn.

Plastplatene jeg valgte var av kjipeste sort.
De fungerer, men de er veldig sprø og tåler ikke så mye langs kantene.
Jeg hadde valgt aluminiumsvinduer med PVC-kappe hver dag hele uken.

20260323_144608.jpg

• Like
Reaksjoner: Fantomtegningen