Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Milfred

Menig
31 Mar 2026
4
0
Hei!
Jeg er på jakt etter det beste av det beste innen robotklipper, og tenkte å høre med dere som faktisk har erfaring før jeg går til innkjøp.

Har en relativt stor plen (rundt 2000 m²), med litt hellinger, noen trær/busker og ganske typisk norsk terreng.
Ønsker egentlig en løsning som bare fungerer – uten mye styr, stopp og feilmeldinger.

Det viktigste for meg er:
- Stabil drift - går hver dag uten tull!
- Takler ujevnt terreng og litt helling
- Navigerer godt rundt hindringer
- Pent klipperesultat over tid
- Gjerne god app/styring, men funksjon trumfer “gimmicks”

Har sett på flere modeller fra Mammotion, Husqvarna, Segway, Worx osv.
Synes det er fryktelig vanskelig å skille hva som faktisk er best i test i praksis, og hva som bare er markedsføring.

Så lurer jeg på:
  • Hvilken robotklipper er dere mest fornøyd med – og hvorfor?
  • Er det verdt å gå for de dyreste modellene, eller får man nesten like bra resultat litt rimeligere?
  • Bør man velge med eller uten kantledning (GPS/RTK)?
  • Hvordan er disse på norsk klima med regn og varierende forhold?
  • Hva bør man styre unna?
Tar veldig gjerne imot konkrete anbefalinger fra dere som har testet litt forskjellig merker og modeller. 💡

Jeg har bare 110 kvm plen, så jeg kan ikke uttale meg så mye om annet enn at jeg ikke ser poenget med kantledning. Antar det er helt andre ting å tenke på når det er så stor plen da.

Gikk for en slik: https://www.netonnet.no/art/hjem-fr...tm_campaign=prospecting_conversion_no_1039731

Som bare kartlegger og tar seg av alt. Ikke noe ekstra greier som må gjøres annet enn å kjøre den manuelt en runde for å lage grensen i kartet først.

Null stress, takler stor helning fint.

Jeg var skikkelig nervøs på forhånd pga betydelig helning mellom to platåer på min plen, leste meg opp, spurte om erfaringer osv. Ser nå at det egentlig bare var overdrevet, litt som da jeg også vurderte robotstøvsuger for første gang.

Eneste jeg ser i etterkant at jeg kunne tenkt mer på, er hvilke "kantklipp" funksjoner den har. Noen har visst ekstra klippeblad, og fancy funksjoner, for å virkelig få tatt kanten godt, det har ikke den jeg gikk for, ble ganske lei av å dra frem kantklipper selv på så liten plen.

Batteristørrelse/kapasitet kan være litt misvisende forstod jeg på forhånd før jeg kjøpte, men er egentlig litt uten betydning, siden de går av seg selv, og tar seg av alt.

ER vel verdt å fremheve at prisnivået er svært lavt i forhold til andre modeller, kanskje halvparten, og basert på hva jeg leste opp om, ingen forskjell i ytelse. I tillegg styr med kantledning på mange. Pris virker ikke å være en sterk indikator på ytelse i det hele tatt.

Den har visst et par storebrødre som kan gå opp til 2000-3500 kvm, uten å koste så vanvittig mye.

Ser ut som de faktisk har varianter helt opp til 5000 kvm...

Sist redigert: