Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Haakonsen

Korporal
17 Sep 2025
6
5
Jeg merker at rengjøring av betongutstyr ofte blir det mest slitsomme etter en støpejobb.
Betongblanderen, tralla og spadene ender alltid opp med å være fulle av betongrester som setter seg fast og må meisles av dagen etter – ikke akkurat gøy.

Hva gjør dere for å få dette unna raskt og effektivt før betongen rekker å herde?
Har dere noen faste rutiner, triks eller produkter dere sverger til som gjør jobben enklere?

Jeg har hørt om folk som bruker formolje eller spesielle betongslippmidler på utstyret før bruk for å gjøre rengjøringen lettere, men har ikke testet selv.
Er det noe som faktisk funker i praksis og som ikke sliter på maskinene?

Og hva gjør dere når uhellet først er ute og betongen allerede har stivnet?
Finnes det noen midler som faktisk løser opp betong eller gjør den såpass porøs at man kan vaske eller skrape den vekk uten å ødelegge utstyret?

Tar gjerne imot tips for både små og store jobber – alt fra en liten sekk ferdigbetong til når man har leid en stor tvangsblander.
Målet er å slippe å stå der dagen etter med hammer og brekkjern for å få av betongen.

betongblander.jpg betongblander 2.jpg

• Like
Reaksjoner: BoBo og Hendugen
Som @lekteren kjører jeg på med store mengder vann når jeg er ferdig støpt.
Selve blanderbollen spyler jeg, så slenger jeg inn to spader med pukk og kjører den til all betong er slått løs.
Pukk er hard mot betong når den slynges rundt i en tom blander.

• Like
Reaksjoner: Haakonsen
Gjør rent med en eneste gang. Jeg hadde som vane å rengjøre mureskjea bare jeg skulle ta en brødskive og en kaffe. Gjort på et øyeblikk om du tar det prompte. Hadde pumpebil her engang. Han hadde spylevann på bilen og satte i gang minuttet etter at pumpingen var avsluttet, flyttet ikke bilen en meter. Var gullende ren da han dro.

• Like
Reaksjoner: BoBo og Haakonsen
Så løsningen er altså like enkel som den er billig; masse vann og en kost, umiddelbart etter bruk?
Ikke noe kjemikalier som fungerer enda bedre?

Høytrykkspyler vil trolig være grei, jeg har aldri hatt tilgang til det mens jeg murte. Vann, kost og ikke la det stå. Rengjør med en gang, kanskje også av og til underveis. Kjemikalier vet jeg ikke noe om.
Etter at jeg lærte, så er mureskjeene som speil. Det var blanderen innvendig som jeg lånte av en snekker også.

En annen sak: pumpebilen etterlot noen «kaker». En kan sette ned en armeringsbøyle som løftehåndtak, men selv rakte jeg det utover i flere omganger og fikk i stedet ut pukken med sementfilm. Brukt som drenerende fyllmasse.

• Like
Reaksjoner: BoBo