Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

MartinR

Menig
22 Feb 2026
3
0
Hei!
Jeg er i gang med bygging av nytt hus, og har fått brev fra kommunen om at jeg må håndtere alt overvann på egen eiendom.
I samme slengen står det at jeg må konstruere og etablere et regnbed (renbed/regnbed) med kapasitet på 10 m³.

Jeg skjønner konseptet litt i teorien, men helt ærlig, det er litt “morsomt” at kommunen kan kreve dette uten særlig veiledning på hvordan det faktisk skal løses i praksis på en vanlig tomt.

Jeg har lest litt her:
Wikipedia: https://no.wikipedia.org/wiki/Regnbed
NGU: https://www.ngu.no/geologiske-ressurser/regnbed

...Men jeg sitter igjen med masse spørsmål før jeg begynner å grave:

Noen som har erfaring med regnbed og kan forklare “som til en hobbybygger”?

Hva betyr egentlig 10 m³ kapasitet i praksis – er det volumet av hele gropa, eller “effektiv” fordrøyning (porer i massene)?
Hvor stort blir et regnbed typisk når man skal opp i 10 m³ – snakker vi et lite felt, eller en halv plen?

Hvor komplisert er det å bygge selv (riktig lagoppbygning, jord/masser, drenslag, geotekstil osv.)?

Må det være infiltrasjon, eller kan det også være et “fordrøyningsbed” med kontrollert overløp?

Hva gjør man om man har leire/tette masser og dårlig infiltrasjon?

Alle innspill, ideer og tanke mottas med STOR takk.
Jeg frykter dette blir DYRT.

Dette er sikkert noe som må prosjekteres av noen som driver med slik. kommuner kommer stort sett med krav uten veiledning. de forventer at folk finner ut av slik på egenhånd.. j*vlig irriterende, men sånn har det nå altså blitt.

Dyrt blir det nok også som du sier. kommunen skal vel ha sine kroner i saksbehandlingsgebyrer.

Det er egentlig ikke noe svar på det du lurer på. men du bør nok starte med å kontakte noen som driver å leverer slike løsninger

Jeg er i gang med bygging av nytt hus, og har fått brev fra kommunen om at jeg må håndtere alt overvann på egen eiendom.
I samme slengen står det at jeg må konstruere og etablere et regnbed (renbed/regnbed) med kapasitet på 10 m³.

Jeg vedder høyre testikkel på at dette kravet stilles fra (duste)Oslo kommune v/PBE.
Tar jeg feil?

• Like
Reaksjoner: MartinR