Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Kim

Korporal
15 Sep 2025
6
0
Jeg kjenner godt til den klassiske stående villmarkspanelen, dobbelfals og kledning med profil, men perle og dobbel perle virker å være mer tradisjonell trehus-nostalgi som passer til sveitserhus-stilen vi skal bygge etter hvert. Det er noe sjarmerende med perle og dobbel perle, som å vandre forbi et nymalt sveitserhus en stille morgen, kaffekopp i hånda.

Hva er egentlig den tekniske forskjellen på disse to? Er det bare en ekstra profil/“perle” i falsen, eller er det mer med det? Ser ut til å være mye brukt i eldre bygg og sveitserhus, men jeg vil gjerne forstå hva som er vanlig dimensjon, monteringsmåte, og om dagens sagbruk og byggevarehus faktisk leverer dette uten at man må tigge en lokal snekker om spesialfres. Det køsta garantert pæng!

Hvem leverer perle og dobbel perle-kledning i dag?
Er det standard lagerført hos noen (Byggmakker, Maxbo, Gausdal m.fl.) eller er vi over i «bestillingsvare fra trelast med lang leveringstid»-territorium?

Om noen har erfaring med vedlikehold og hvordan det eldes i værhardt klima, tar jeg gjerne med det også.