Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Kim

Korporal
15 Sep 2025
6
0
Jeg har en plan om å kle ytterveggene med perlepanel elelr dobbel perle.
I den grad jeg kan stille krav overhodet, så ønsker jeg et panel med litt god tykkelse, f.eks. 28mm?

Jeg står midt i et valg av ytterkledning til et hus og har lagt merke til noe som plager meg noe grådig.
På eldre bygg ser man tykke, solide panelplanker som står solid gjennom vær og vind..
De vrir seg ikke i solen, og de holder seg fint over tid.

I kontrast til dette ser jeg på nyere prosjekter at kledningen virker slankere/tynnere, ofte billigere i utforming, og jeg har selv erfart at planker vrir seg, sprekker og råtner tidligere enn jeg mener bør være standard.

Hva har skjedd med kvaliteten på ytterpanel-kledning? Blir plankene stadig tynnere og av dårligere materialvalg?
På eldre bygg (fra for eksempel 1960-70-80-tallet og før) var det vanlig med panelplanker i tykkelser som føltes robuste – for eksempel 21 mm, 25 mm, 28mm eller mer.
På nyere bygg ser mange at panelen er tynnere, kanskje 10-12-15 mm, og med mindre margin for vær og røff behandling.

Er det bare min oppfatning eller er det reel forskjell – kanskje som følge av kostnadskutt, råstoffmangel eller endringer i standarder?

Finnes det leverandører i dag som tilbyr kledning i «gammel sort» – med tykkere planker, bedre trevalg, og dimensjoner som tåler norske forhold på livstid-basis?
Hvilke leverandører eller sagbruk som fortsatt tilbyr solid kledning (helst i Norge eller Skandinavia)

Hvilke dimensjoner var vanlig for 30-50 år siden, og hvilke dimensjoner leveres nå rutinemessig?
Tar gjerne tips om hva slags tykkelse og treslag dere har sett på eldre bygg

Eldre kledning var ofte saget og høvlet på gamle sagbruk med saktevokst materiale og høy andel kjerneved.
Det gir bedre stabilitet, altså sørre masse, bedre ballast mot vær, mindre tendens til vridning og deformasjon som følge av sol- og fuktpåvirkning.
Alt var bedre før. Rett og slett.