- 19 Mai 2026
- 3
- 0
Jeg bor i et eldre hus og har begynt å lure på om sikringsskapet bør oppgraderes.
Det fungerer jo tilsynelatende greit, men det er gammelt, og jeg ser at mange anbefaler automatsikringer, jordfeilautomater og bedre oversikt over kurser.
Dagens sikringsskap er utelukkende bestykket med gamle keramikksikringer som begynner å bli vanskelig å få tak i.
Jeg har ikke peiling på elektro, så jeg skal selvfølgelig ikke gjøre noe selv i sikringsskapet.
Men jeg ønsker å forstå litt mer før jeg kontakter elektriker, slik at jeg vet hva jeg bør spørre om.
Hva er typiske tegn på at et gammelt sikringsskap bør byttes eller oppgraderes?
Bør man samtidig vurdere flere kurser, overspenningsvern eller egen kurs til elbillader/varmepumpe?
Og er det noe jeg bør kartlegge i huset før elektrikeren kommer på befaring?
Det er 15 kurser i sikringsskapet.
Hva jeg jeg forvente at dette koster?
Det fungerer jo tilsynelatende greit, men det er gammelt, og jeg ser at mange anbefaler automatsikringer, jordfeilautomater og bedre oversikt over kurser.
Dagens sikringsskap er utelukkende bestykket med gamle keramikksikringer som begynner å bli vanskelig å få tak i.
Jeg har ikke peiling på elektro, så jeg skal selvfølgelig ikke gjøre noe selv i sikringsskapet.
Men jeg ønsker å forstå litt mer før jeg kontakter elektriker, slik at jeg vet hva jeg bør spørre om.
Hva er typiske tegn på at et gammelt sikringsskap bør byttes eller oppgraderes?
Bør man samtidig vurdere flere kurser, overspenningsvern eller egen kurs til elbillader/varmepumpe?
Og er det noe jeg bør kartlegge i huset før elektrikeren kommer på befaring?
Det er 15 kurser i sikringsskapet.
Hva jeg jeg forvente at dette koster?