Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

PalmeSus

Menig
19 Mai 2026
3
0
Jeg bor i et eldre hus og har begynt å lure på om sikringsskapet bør oppgraderes.
Det fungerer jo tilsynelatende greit, men det er gammelt, og jeg ser at mange anbefaler automatsikringer, jordfeilautomater og bedre oversikt over kurser.
Dagens sikringsskap er utelukkende bestykket med gamle keramikksikringer som begynner å bli vanskelig å få tak i.

Jeg har ikke peiling på elektro, så jeg skal selvfølgelig ikke gjøre noe selv i sikringsskapet.
Men jeg ønsker å forstå litt mer før jeg kontakter elektriker, slik at jeg vet hva jeg bør spørre om.

Hva er typiske tegn på at et gammelt sikringsskap bør byttes eller oppgraderes?
Bør man samtidig vurdere flere kurser, overspenningsvern eller egen kurs til elbillader/varmepumpe?
Og er det noe jeg bør kartlegge i huset før elektrikeren kommer på befaring?

Det er 15 kurser i sikringsskapet.
Hva jeg jeg forvente at dette koster?

Typisk tegn på at et sikringsskap er modent for oppgradering er når det er skrusikringer.

Når en først er i gang med oppgradering av sikringsskap bør en gjerne tenke fremover over hva som er gunstig å legge til rette for.
Har du for eksempel et vaskerom/bad der flere av maskinene deler kurs? Et eksempel jeg har er når jeg bodde i leilighet, så delte oppvaskmaskinen og varmtvannsberederen (120 liter) og stikkontaktene over benken samme kurs.
I dag må vaskemaskin, tørketrommel og varmtvannsberedere ha egne kurser. Det samme gjelder koketopper/komfyrer og stekeovner. Bare her har du 4-5 sikringer allerede.
Varmepumper kan, såvidt jeg vet, fortsatt dele kurs med andre enheter (I kjelleren vår er det en VP som deler kurs med hele stuen). Men det advares sterkt imot.

I mitt hus har jeg som mål å ha egen kurs i hvert rom og egne kurser for enheter med høy effekt, mest for å kunne feilsøke enklere og hvis jeg f.eks tar strømmen for badet, ja da er badet strømløst, uten tilførsel fra andre kurser.

Har du flere små rom i kjelleren som boder/trappoppgang/gang, så kan disse dele kurs.

Du må nesten tenke og fantasere litt om hva fremtidig bruk vil bli. I disse tider er det gunstig å legge til rette for elbillader.

Jeg kjøpte 27 sikringer for 499,- hver + 63A hoveddsikring for ca en tusenlapp i 2021, så bare i sikringer ble det 14.000,-
I tillegg kom det en 40A sikring og overspenningsvern til elbillader på et senere tidspunkt, usikker på hva det kostet.
Ser nå at 16A sikringene er 140,- dyrere og 20A er 240,- dyrere enn i 2021, så legg på et tillegg på mellom 140-300,- per sikring.

Jeg fikk ordnet installasjon gjennom jobb, men måtte betale for alt papirarbeidet. Så jeg kan ikke uttale meg over hva det eventuelt vil koste.