Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Shorty

Menig
17 Sep 2025
4
1
Når jeg lager rammer, lister og hyller hjemme, opplever jeg ofte små feilvinkler som gjør at hjørnene ikke passer perfekt.
Jeg låser sagen i 45graders vinkel og kapper tvers over. Likevel blir to emner på 45 grader ikke en snygg 90grader når jegsetter de sammen.
Resultat er lister/gerikter rundt dører som må sparkles med akryl for å tette spekker.
Uffeluff, sier kona når hun ser resultatet. Ikke bra!

Hvilke metoder, justeringer og tilleggstilbehør på gjærsag anbefales for å oppnå nøyaktige gjæringskutt?
Finnes det triks som gjør det enklere for hobbybrukere å få profesjonelle resultater uten omfattende erfaring?

Hva gjør jeg feil?
Jeg blir litt gal. Skal ikke en kapp- og gjærsag til 15.000 kappe snorrett rett ut fra fabrikk?
Den aktuelle sagen er en splitter ny MAKITA LS1219L KAPP-/GJÆRSAG STRØM 1800W 305MM
Nå er det ikke meningen å henge ut Makita, for jeg tenker dette problemet rammer flere enn meg og flere enn Makita.

Hjelp!

Gjør et forsøk:
legg første list inn fra venstre, sett saga fast i 45 grader og skjær. Legg den neste lista opp ned og inn fra høyre og skjær. Mat litt langsomt for å minimere ev fliser på utslagsiden.

Jeg ville startet med å teste om sagen kapper beint på 90 grader rett kapp.

Ta et stykke plank med en helt rett side, marker siden med en "x".
Legg en snekkervinkel mot den rette siden og tegn en rett strek langs vinkelen.
Legg så planken med den rette siden (med en "x") mot annleggsflaten på sagen.
Forsøk så å kappe et snitt på den rette streken.

Kapper den beint på streken, altså 90 grader, eller kapper den noen grader offset?
Den Makita-sagen du har har en bruksanvisning som forklarer hvordan grunninnstilling av sagen fungerer.
Følg den beskrivelsen.

Jeg har samme sag. Den er knallgod, spesielt på store emner. Dødens nøyaktig er den. Kutt etter kutt.
Men, min sag kom 1-3 grader ute av kurs, så jeg måtte "kalibrere" den, slik du nå må.

Naturligvis alt for dårlig av Makita. Levere en kliss ny sag helt uten av kurs.
Men, i stedet for å bli grinete, se det som en mulighet til å lære noe nytt og lære deg å stille inn sagen nøyaktig.

Den prosedyren du nå skal lære deg bør du hente frem 1-2x per år for å forsikre deg om at sagen kapper beint.

Når du har stilt inn korrekt 90graderm så følger automatisk at alle andre vinkler blir korrekte.

Løkke tell!

Hvilke metoder, justeringer og tilleggstilbehør på gjærsag anbefales for å oppnå nøyaktige gjæringskutt?

Litt "juks", men alt er lov:

Et tips jeg lærte av en dyktig fagmann; alltid kapp begge listene til et hjørne mot hverandre samtidig.

I stedet for å kappe én list, flytte sagen, og så kappe den andre, legger du begge listene mot hverandre i sagen (speilvendt) og kapper dem i én operasjon. Da får du identiske vinkler, selv om sagen din ikke står på helt perfekt 45°. Dette trikset kan redde deg hvis sagen har en liten feiljustering, fordi vinkelfeilen blir lik på begge sider – og hjørnet ser perfekt ut likevel.

Og ja – ha alltid en kort «testbit» liggende for å prøve ut innstillingen før du tar kutt på de dyre listene.
Det sparer både tid og irritasjon!