Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Knappen

Menig
22 Jan 2026
3
0
Skal snart i gang med å trekke datakabler i ny bolig under oppføring.
Lurer på om jeg skal trekke trekkerør med datakabler til alle punkter jeg ønsker, eller om jeg kun skal trekke kabel (uten rør).

Når vi bygde hus for 10-15 år siden trakk jeg huset fullt av trekkerør.
Så brukte jeg mange timer med svetting, banning og irritasjon på å trekke nettverkskabler gjennom de nevnte rør.

Jeg vet at man får kjøpt k-rør med ferdig nettverkskabler, men jeg ikke funnet noen med Cat7 eller Cat8.
Stort sett leveres de ferdig trekte rørene med datakabler med ganske tvileomme spesifikasjoner.
Ett alternativ er selvsakt å kjøpe k-rør og så trekke disse med datakabler før montering.

Men, nå har vi bodd i dette huset i 10-15 år og ingen kabler/rør er trekt på nytt.
Så derfor lurer jeg: I det nye huset, er det ikke like greit å bare trekke kabler fra dataskap og ut til hvert punkt?
Altså droppe k-rør?

Jeg ser flere fordeler: Bl.a. trenger jeg kun bore 10mm hull i alle gjennomføringer.
Tidsbesparende, definitivt. Kostnadsbesparende, yes!

Så hvorfor styre med et K-rør jeg ikke vil få glede av?
Er det noen "lov" eller "forskrift" som forhindrer meg fra å kun trekke kabel?

Fra datarom er det 20 meter kabel til f.eks. et overvåknigskamera som henger utenfor huset.
Så mye styr jeg slipper kun ved å trekke kabel.
Det er jo ikke sjanse at jeg skal klare å skifte ut en cat7 eller cat8 kabel som har ligget i et 16mm k-rør i 15 år uansett. Det sitter jo bom fast!
Men, har jeg lov til å droppe k-rør og kun trekke kabel?

Det er ikke et generelt krav om at nettverkskabel i bolig alltid må legges i rør.
Kravet ligger mer på at ekomnettet skal være fagmessig utført, ha teknisk god kvalitet, riktig separasjon mot elkraft, riktig materiell, og normalt utføres av autorisert virksomhet.

Et datanett i bolig er i utgangspunktet et ekomnett. Det skal legges fagmessig, med riktig materiell, riktig separasjon mot 230 V, riktig brannklasse på kabelen, og på en måte som ikke skader kabelens ytelse.

Egnet installasjonskabel kan legges som fast forlagt kabel dersom den legges og beskyttes korrekt. Det avgjørende er ikke om den ligger i rør, men om installasjonen oppfyller krav til kvalitet, separasjon, mekanisk beskyttelse og brannsikkerhet.

Jeg vil anbefale trekkerør. Ikke fordi det i denne sammenhengen er påbudt, men fordi det gir fleksibilitet. Det er mye enklere å bytte kabel, trekke fiber, legge om et punkt eller rette feil senere hvis det er brukt fornuftige trekkerør. Men trekkerør må også legges riktig. Et 16 mm rør med mange krappe bend og lang trase kan i praksis være nesten ubrukelig senere. Skal man først legge rør for fremtidig trekking, ville jeg heller brukt 20 mm eller større der det er mulig, slake bend, korte fornuftige traseer og gjerne egne rør til hvert punkt.

Til helt faste punkter, for eksempel et himlingsmontert aksesspunkt eller et fast kamerapunkt, kan direkte forlagt egnet installasjonskabel være en grei løsning hvis den legges riktig og ikke risikerer mekanisk skade.