Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

VannKlosett

Menig
20 Sep 2025
4
0
Ja, når har roboten klippet sin siste klipp for sesongen?

Når tar dere siste vask og setter den bort frem til våren?

Jeg pleier å la roboten klippe til gresset har blitt inaktivt, altså at det ikke vokser mer (eller nesten ikke). Det kan være forskjellig fra år til år, men vanligvis rundt slutten av oktober eller i begynnelsen av november, avhengig av vær og temperatur. Når nattefrosten begynner å bite til, og veksten stopper opp, da gir det liten mening å klippe mer.
Hvis det blir mye kaldt og vått før det fryser, kan det også være bedre å stoppe litt tidligere for å unngå at gresset blir skadet eller at roboten sklir i gjørma.

• Like
Reaksjoner: VannKlosett
Har du et konkret tidsvindu (f.eks. innen dato eller antall døgn) som er «siste mulige klipp» før vinteropplag for robotgressklipperen, og er det spesielle forhold jeg bør sjekke før den settes bort for vinteren?

Jeg tok inn vår robotklipper i går, da har jeg sett på kantgresset som tas med kantklipperen at det ikke har vokst noe de siste ukene. I natt var det litt frost, så jeg tror jeg traff bra i år.

Rensk klipperen for mest mulig gress/jord/annet. Jeg lar min stå ute tørt i en liten periode for å tørke gresset som befinner seg inni og som da blir vesentlig enklere å fjerne.
I fjor tok jeg hageslangen og spylte oppunder, da Gardena skrev at det var en måte å rengjøre. Endte da med fukt i kretskortet. Heldigvis måtte jeg bare demontere alt og la lufttørke, etter funket den som normalt.

• Like
Reaksjoner: VannKlosett