Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Flemming

Kaptein
21 Feb 2025
232
106
Hei.

Har kjøpt en sånn brukt kum på finn.no fordi jeg ønsker en stor vask uten enorme kostnader.
Denne her er på 60x50cm og er nesten 40cm dyp.

1759224229386.png1759224251663.png

Men ettersom den ikke har overheng (slik at toppen går over benkeplaten) hvordan blir beste måte å feste den på en pen måte?

Jeg legger frem mitt forslag:

1759224692402.png

Noen bedre ide, eller virker det som en grei løsning? Som dere ser går vasken litt opp fra benk her, usikker på om det er det greieste, men er den helt plan blir overgangen vanskelig.

Personlig hadde jeg heller gått for en underliming eller undermontasje av noen form.

Se video: Youtube

Fin vask!!
Utrolig synd den ikke er levert med en fals på toppen for montering.

Jeg har montert en slik vask uten kant før. Det viktigste er å gi den god støtte underfra – enten med en ramme/lekter eller beslag som fester den til benkeplaten. Jeg ville kombinert fysisk støtte med en solid elastisk fug/lim (silikon eller konstruksjonslim) for å hindre vanninntrengning. Poenget er at den ikke skal «henge i limet» alene, men hvile på noe som fordeler vekten.

Hva med å droppe laminatplate, gå for heltre, og frese et spor langs kanten på undersiden, slik man gjør på underlimte vasker?
Så limer du vasken mot platen, slik at den "ser" underlimt ut.
Men, i stedet for at vasken er underlimt, så hviler bunn av vasken på støtten under?
Men, da må du i så fall droppe laminat og velge heltre.

Hva med å frese vekk alt treverket i laminaten nedenfra og bare la det være igjen en leppe av det ytterste topplaget? Krever endel presisjon, men om du lykkes kan du lime mot dette og få et perfekt resultat?

• Like
Reaksjoner: Cobra Kai
Er ikke sikkert det er så utrolig vanskelig, men er nok fordel å lage seg en jigg av noe slag trene litt på en liten bit.

Poenget her er jo tålmodighet, ta litt og litt av gangen...

Er nok lettest med ruter ja, men skal være mulig å gjøre noe av det samme med feks dykksag - utfordringen er først og fremst hjørnene...